Starkt bokslut i Medirox

Jag har under hösten och vintern 2010 köpt in mig i ett mycket litet bolag som heter Medirox. Bolaget är verksamt på den nordiska marknaden inom koagulationsdiagnostik, både rutindiagnostik och mer avancerad koagulationsanalys. Medirox kan nästan betraktas som ett hobbybolag då omsättningen är mindre än vad en oduglig VD har i årslön för sitt arbete i stora bolag som t.ex Electrolux eller Investor. Därmed säger jag inte att VD’n i Electrolux är oduglig.

Medirox ökade omstättningen med 27 % till 23,8 miljoner(VD lönen…)

Resultat efter skatt blev 2,7 Mkr och per aktie blir det 0,45 kr. Utdelningen höjs till 0,4 kr(o,25). Aktien steg idag 33% och kostar i skrivande stund 8 kr. Likviditeten i aktien är dålig, för att inte säga usel. Det har tagit ett antal dagar att köpa upp mig i bolaget. Är inte på långa vägar klar men dagens kursstegring gör att jag tar en paus och inväntar en eventuell rekyl. Uteblir den så hänger jag med upp.

När jag utgår från en aktiekurs(MROX A) på 8 kr får jag följande nyckeltal:

Utdelning: 5 % (mycket bra för ett förhoppningsvis snabbväxande företag)

P/E: ca 18 (tja.. lite högt men om bolaget växer på så är PE/G under 1.0)

Pris/eget kapital: 2,74 kr per aktie ~ 2,9 ggr (Högt men för ett medtech bolag saknar det betydelse då substansen går hem på kvällen)

En positiv detalj är att en av huvudägaren heter Bertil Lindkvist.

One comment on “Starkt bokslut i Medirox

  1. Pingback: Bokslutsperioden snart över « Brachyura’s finans blogg

Kommentera

