Kontantlös

Läste en artikel om hur kontanterna börjar sina i den skånska orten Perstorp. När man åker igenom den skånska landsbyggden märker man att det här och var är mer än bara kontanter som det är brist på.

Under gårdagen funderade jag på att kanske skriva några rader om det kontantlösa samhället och dess konsekvenser. Det stannade bara vid en tanke. En som däremot har skrivit ett bra inlägg är bloggaren Flute. Där tar han upp viktiga aspekter av det kontantlösa samhället och då tänker jag främst på sårbarheten i de tekniska systemet och att alla inte kan eller får ha ett betalkort.

En selma

Hur gör jag själv?

Tyvärr är det ganska praktiskt så det blir ofta att man använder kort. Det fungerar ofta smidigt. Jag gillar att se på kontoutdraget vad man har handlat. Den spårbarheten får man inte om man betalar kontant. Tyvärr hamnar dessa transaktioner säkert i ”orätta händer” och någon gör sig en hacka på det. Har ni undrat varför man får märkliga erbjudande från Ica då och då om man har ett Ica kort?

När jag var liten fördes det kassabok. Mycket administration men det var kul på sitt lilla vis. Det ledde i sin tur till att jag blev gymnasieekonom med inriktning på redovisning. Kan lägga till att jag inte arbetar med redovisning idag men kunskaperna har man nytta av när man läser årsredovisningar.

Idag har jag lite kontanter som buffert. Fickpengar till semestern växlas också till kontanter. I mitt dagliga värv brukar jag äta lunch utanför arbetsplatsen och den betalas ofta kontant. Man kan misstänka att en del av näringsidkarna som serverar lunch är momslösa. På så sätt bidrar man till kriminalitet och ökat utsläpp av koldioxid.

3 comments on “Kontantlös

  1. Jag använder alltid kort. Vissa tycker att de inte ha koll när de använder kort, men jag tycker tvärtom. Har jag en fem hundra lapp och den bryts till massor 100 sedlar och 20 sedlar, har jag inte koll längre. De tar mycket plats och jag vill bara spendera bort dem. Med kort kan ja i alla fall kolla var mina pengar har tagit vägen och ser att dessa små köp leder till stora utgifter.

    Jag helst betalar drycks med kontanter, jag tycker inte att staten ska blanda in sig där. Det är ett måste utomlands, typ USA där alla ska få drycks. 100 dollar i 1 dollar sedlar. Minst.

    • När man leker turist behövs det små valörer. En dollar sedlar går åt som smör i solen när man är i Usa. Alla skall ha driks. För en svensk är det svårt att vänja sig.

Kommentera

