Korpen har tröttnat

När jag var liten, eller mindre, mindre fet i alla fall, bekostade den lilla kommunen där jag då bodde, min utbildning. För att jag skulle kunna växa upp till en ansvarsfull medborgare ingick det i utbildningen att vi skulle titta på nordiska filmer.

Det jag kom ihåg av Island var en film som heter Korpen flyger. Det är en märklig film som utspelar sig på vikingatiden. En pojke blir vittne till hur hans syster blir bortrövad av isländska vikingar. När han blivit, vuxen 20 år senare återfinner vi honom på Island där han benämns som ”Gäst”. En blodig kamp i brutal miljö utspelar sig där en dolk i ryggen, tycks vara synonymt med en Isländsk hälsningsfras. För att klara svälten, bärgar befolkningen de fåtal strandade, halvruttna valar som finns tillgängliga.

Det jag fick lära mig i skolan var således att Island är ett litet kargt land i mitten av Atlanten där våld och valfiske tillhör vardagen. Naturligtvis är det inte så, men ens intryck från barndomen kan sitta djupt.

Idag läser jag om hur folkets protester tillslut har givit resultat.  Islands statsminister Geir Haarde har lämnat in sin avskedsansökan. Enligt SVD beror det på att finanskrisen har plågat den isländska befolkningen extra hårt. Sydsvenskan har också publicerat utskicket från TT.

Yngre finansmän har lånat enorma summor och likt moderna vikingar, erövrat företag med balansräkningar många gånger större än den isländska GDP’n. Isländska statens stora misstag var att den lät detta ske under i stort sett hela detta årtionde. De gjorde som andra regeringar, garanterade sina bankers fortlevnad.

I fallet Island var det nästan komiskt. Ett land med en budget stor som ett större landsting, befolkning som Malmö kommun, kunna garantera fyra stora banker som nästan samtidigt kastade in vanten.  Följden blev inom kort ekonomisk tillbakagång, havererad valuta och stigande arbetslöshet. Detta lär enligt SVD komma att fortgå i ett flertal år.

Efter en veckas protester fick tydligen den isländska regeringen nog. Korpen har tröttnat, den flyger inte längre. Haarde har nog andra prioriteter i livet, han har drabbats av strupcancer. Förutom cancern finns det inga likheter mellan honom och Steve Jobs.

Kommentera

