En plockad gås

Här sitter jag och dricker mitt söndags kaffe i godan ro. Veckan håller definitivt på att ta slut. Beroende på vilket land och kultur man tillhör, är söndagen veckans sista dag eller den första i veckan. En kompis sitter på ett kontor och trycker på knappar hela dagarna. Han arbetar med system. Vad det exakt innebär har inte blivit klarlagt.

Nåväl, här dricker jag mitt kaffe. När jag börjar läsa Svenska dagbladets nätutgåva får jag nästan kaffet i vrångstrupen. I Ungern, ett nyblivet EU land, bedrivs det tydligen en bestialisk form av jordbruk. Dagens Nyheter har också en artikel där veterinären Johan Beck Friis beskriver det som ”inget annat än kvalificerad tortyr”.

Jordbrukaren föder upp gäss som vid en viss ålder plockas levande på sitt dun. Detta upprepas upp till fyra gånger under mycket traumatiska former för de stackars gässen. När gässen inte producerar dun längre, blir de plockade en sista gång och får sluta sitt tragiska liv som en nedfryst köttbit.

Nu låter jag kanske som en militant vegan? Det är jag inte. Jag äter kött från land och havslevande djur i måttlig mängd. Det som jag reagerar på, är det avsiktliga lidandet som uppstår när en överdriven vinst, skall genereras. Övervinsten sker på någon annans uppenbara lidande.

Svenska bolag som Åhlens, Sova och Jysk är inblandade i denna hantering. Ett duntäcke kräver enligt artikeln, 75 plockade gäss. Bolagen har eller kommer att göra avbön. De får helt enkelt minska sin vinst och köpa dun som plockats från slaktade djur.  Ungern får leva upp till sina skyldigheter som EU land.

Små gässlingar

Små gässlingar

5 comments on “En plockad gås

  1. Vill tipsa om organisationen Djurens Rätt, som arbetar för ett samhälle som inte förtrycker djur. Om man tycker att det här med att gäss plockas levande är fruktansvärt (vilket det är, milt uttryckt!), är det här en jättebra organisation att vara medlem i. De jobbar för djur på många olika plan, och det behövs verkligen att fler engagerar sig. Djuren kan ju inte föra sin egen talan, de är helt i händerna på oss människor. Och den makten missbrukar vi ofta, som till exempel i det här fallet.

    http://www.djurensratt.se

  2. Det är fruktansvärt! Började se reportaget om just det här, i uppdrag granskning i förra veckan ….. men fick stänga tv:n. Gässens skrik var något av det mest fruktansvärda jag hört! De hade dödsångest …..

    • Tack för din kommentar! Man kan inte annat än förfasas över vad man såg. Hoppas att vi konsumenter kan sätta stopp för dylika metoder genom att göra medvetna köp och välja bort dessa djurplågare.

  3. Återigen, konsumentmakt. När ska vi konsumenter inse att vi har makten? Vi är INTE offer som styrs av ett fåtal. Jag hävdar att tom reklamen kan vi motstå. Om vi bara orkar och vill.

Kommentera

