Putta igång bilen, tralalala…

I veckan blev det klart vem som skall köpa Saab. Eller blev det så? Afv hänger på huvudspåret i Saab utredningen. Det är nu Koenigsegg som skall köpa Saab från General Motors ihop med ett gäng norska investerare. Någon som har en bra norgehistoria till hands? Provinstidningen Sydsvenskan har slagit upp det som en stor nyhet då Koenigsegg är ett företag från skånska Ängelholm.

Norska Bård Eker sägs vara den drivande kraften. Han är sedan en tid huvudägare i Koenigsegg. Statssekreterare Jöran Hägglund vill fortfarande inte bekräfta affären.

Saab meddelade att de nu kan skriva av stora delar av sin skuld på 10,5 miljarder kronor. 75 % av skulden kommer att skrivas ner och resterade belopp kommer att betalas tillbaka under några år. Så ser det liggande förslaget ut. 80 % har tackat ja till ackordsförslaget, vilket gör att det är i hamn. Hade de sagt nej skulle de nog förlora allt.

Den nya affärsplanen innebär att alla Saabs modeller kommer att byggas i Trollhättan, utom 9-4x modellen. Planerna är att nå en volym på 150 000 bilar 2011, vilket gör att bolaget kommer att gå med vinst. Förra året såldes drygt 93 000 bilar. I skrivande stund har jag läst mig till att det bara produceras ca 100 bilar om dagen. Med ca 20 arbetsdagar per månad blir det ca 25 000 bilar i årstakt. En sexdubbling av produktionen med andra ord. Låter onekligen ganska tufft att klara av.

När man läser vad andra skribenter och bloggare har att säga om denna vändning är det inte odelat positivt. SVD skriver i en artikel att Koenigsegg inte tillför Saab något. Carl Erik Linn har arbetat som konsult på Saab och suttit i Koenigseggs styrelse. Han är kritisk. Bilarna de två företagen tillverkar är helt olika. Saab har inget att vinna på detta förutom pengar för överlevnad säger han. Veckans Affärer har också skrivit en artikel som pekar på att Saab inte kan räddas i denna affär

Eva Ossiansson på Handelshögskolan i Göteborg, säger till SVD att hon tycker det är en spännande mix. Jonas Fröberg tycker dock att Saab borde sökt sig en större partner i form av en asiatisk tillverkare. Den nuvarande plattformen håller i några år, sen måste Saab ha ny teknik.

Bo Andersson har slutat på GM med omedelbar verkan. Det skriver han i ett mail till TT. Han har fått ett nytt jobb som VD. Något han inte vill berätta mer om. Bo Andersson arbetade tidigare som inköpsansvarig på GM med en budget på ca 600 miljarder kr. Han började sin karriär på Saab.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s