Attitydförändring i affärerna?

Denna söndag begav jag mig iväg till ett shoppingcenter med avsikt att införskaffa en styck jacka för den kommande regniga och blåsiga period som går under namnet höst.

Under denna shoppingrunda lade jag märkte till en viss attitydförändring bland biträdena jämfört med hur det var förut.

Under högkonjukturen möttes man allt som oftast av snorkig personal som mest av allt tycktes anse att kunderna var ett bekymmer.

Nu kunde man knappt gå in i butikerna utan att en inställsam expedit kom fram och erbjöd sin hjälp.

Frågan jag ställer mig är: Ändrar vi vårt beteende beroende på om det är hög- eller lågkonjuktur? Är vi verkligen mer energiska och skötsamma, och bryr oss mer om vårt arbete när det råder turbulens på arbetsmarknaden?

Jag har inget svar att ge. Jag fann bara denna förändring i attityd så pass uppenbar och iögonfallande.

För min del blev det en inköpt höstjacka. Detta efter att varit runt i några butiker och provat och fingrat på kläderna.

DN skriver idag att dessa sajter som jämför priser på olika produkter, inte alltid är så trovärdiga. För min del använde jag min egen iaktagelse. Det går dock att handla även kläder på nätet. Men det är inget som jag ägnar mig åt. Jag vill gärna se, känna och prova kläderna i verkligheten. Nu syftar jag på byxor, jackor och liknande. Att köpa strumpor på nätet vore kanske inte helt fel. Undrar om man kan prenumrera på en sådan tjänst där man får ett 3-pack med strumpor med posten varje månad…

Kommentera

