Folksam ändrar villkor för PRO försäkring

Folksam har hastigt och lustigt ändrat sina regler för sina grupplivförsäkringar riktade till PRO’s medlemmar. Nyblivna pensionärer kan före utgången av 2009 teckna en grupplivförsäkring som ger 42 800 kr vid dödsfall. Kostnaden är 160 kr per månad.

Enligt Folksam har intresset minskat och då är försäkringen olönsam. Pensionärer har högre tendens att avlida än övriga grupper i samhället. Utbetalningen på 42 800 är nästan en given kostnad. De 160 kr i månaden som betalas täcker inte kostnaden och den administration som finns. Jag får inte ihop det hur jag än räknar.

Låt oss göra ett antagande. Fru Barsk är 65 år och påbörjar sin försäkring. Hon beräknas leva tills hon är 83 år. Det ger (83-65)*12*160 – 42 800 = – 8 240 kr i kassaflöde till Folksam. Folksam går således back på varje såld försäkring. Tar man hänsyn till inflation och ränta på pengarna kanske det går jämt upp?

Det känns som detta är ett litet Ponzi scheme över det hela. Inte helt olikt det svenska pensionssystemet med de urholkade AP fonderna och ATP systemet som gick i graven.

Varje ny försäkringstagare betalar pengar till de gamla försäkringstagarna. När nu intresset sjunker ”avslöjas” det hela och Folksam lägger ner och sänker utbetalningarna för de som är kvar.

Försäkringstagarna verkar inte helt nöjda med beslutet. En del försäkringstagare tror att de sparar pengar, vilket är helt fel.

6 comments on “Folksam ändrar villkor för PRO försäkring

  1. Jag har betalt till min begravning med 1.200:-/år till Folksam’s gruppliv,så framtill årskiftet 2009-2010 har denna
    summa blivt 16.800:- och det är vad försäkrining utfaller på.
    Men jag hoppas att jag skall minst få uppleva 10 år till så då med ränta och 12.000:- = 16.800:- ytterliggare till Folksam och jag är inte ensam att betala så det pratet om
    förlust för försäkringbolaget är en STOR bluff

    Mvh
    Yngre pensionär

  2. Man skäms ju för att ha blivit så grundlurad och förbannad för att man inget kan göra åt det.Antar jag.?Jag har väl betalt in runt 20.000 kr sedan 92.01.01 men så blir man ju också av-
    tackad i brevet, som varande en värdefull kund och som dess-
    utom lever, så dom sluppit betala ut försäkr.beloppet.Men det finns ju möjlighet fram till 1 jan. -11 att få ut det utlovade be-
    loppet 31.800:-Efter det datumet sänks ”andrahandsvärdet”
    till 18.000:- om jag nu mot förmodan skulle vara kvar som värdefull kund.Men självklart tackar jag nej till deras fantastiska
    erbjudande.
    Ja som sagt,vad gör man?!Fösäkringsinspektionen (numera ingående i finansinspektionen)är ju knappast något att hålla i handen.Nej ättestupan för äldregenerasionen kommer allt närmre;först tog dom 12 % på privata pens.försäkringen,nu detta och snart sänks tjänstepensionen.Någon skattelindring
    är heller inget att drömma om.PLUSS på TV kanske?Pensinärs-
    föreningarna sitter väl och vässar pennan som vanligt.
    Många är väl frustrerade som jag.Skall vi samlas vid Folksam-huset!?

    Från musen som röt.

  3. Försäkringen funkar genom att nytillkomna försäkringstagare betalar för försäkringsfallen (de som avlider).
    Om färre väljer denna försäkring, så får man ett äldre försäkringskollektiv, läs högre risk. Högre risk=högre premie.
    Frågan är vart alla de äldre som vill ha denna försäkringslösning ska vända sig. Jag tror inte att det finns någon annan aktör som erbjuder denna typ av försäkring.
    Men varför köpa en försäkring som ger så låga belopp. Om folk kunde spara bättre så behöver man inte köpa denna typ av försäkring.

  4. Det här handlar inte om ett sparande..
    Hade man sparat till något hade man fått utbetalt
    och vem vill egentligen lösa ut sin livförsäkring?
    Det är alltid någon som får bära hundhuvudet, men som någon sade: vilka andra försäkringsbolag tillhandahåller en sådan här lösning??

  5. Ping: Folkstorm mot Wanjas Folksam « Brachyura’s finans blogg

  6. Det är än stor bluff vi har gjort att låta Folksam sköta detta.
    Vore bättre Folksam betalade ut det vi har bet under åren.
    Jag har bet i 12 år.Betala tillbaka den summa så vore det bättre att sätta dom på bank låta banken dra 120:- i mån i
    stället.
    Svenne.

Kommentera

