Dagens smäll i Latour

Jag har under ett antal år varit aktieägare, till och från i det blandade investmentbolaget Latour. Det har varit en stadig och stabil färd. Bolaget har tunga investeringar i Assa Abloy och Securitas samt några andra bolag. En koncentrerad portfölj således. Till detta skall läggas en lönsam och hyggligt expansiv helägd rörelse. Latour har sedan 80 talet givit en minst sagt imponerande avkastning till aktieägarna. Huvudägaren är Greve Gustaf Douglas med familj.

Personligen gillar jag att köpa röststarka A-aktier i de bolag jag tänker äga under längre tid(minst 5 år). Ekonomiskt går det inte att motivera utan det är mer att känna starkare koppling och engagemang för bolaget i fråga.

Idag har jag och de andra mindre A-aktieägarna blivit svikna av styrelsen i Latour. Vi skall få våra aktier avnoterade. Från och med den 30 november skall vi inte kunna köpa eller sälja några av våra aktier. Vi är helt enkelt fast. En gång om året skall vi erbjudas att konvertera A-aktierna till B-aktier.

Det jag saknar är en ordentlig motivation till varför styrelsen har fattat detta beslut. Min gissning är den dåliga likviditeten. Latour bör i så fall också passa på att avnotera B-aktien. Den är inte något under av likviditet.

Jag har i skrivande stund inte beslutat vad jag skall göra. Förmodligen dumpa eländet och köpa B-aktier men det är inte lika roligt. Aktier ska vara roligt annars kan man lika gärna köpa guld eller skog.

Kommentera

