Se upp med förhoppningsbolagen

Idag var det lite vårväder. Snön har börjat att smälta på dagarna men på natten är det kallt. Våren ger hopp, naturen börjar om på nytt. Nya fågelbon byggs och äggen kläcks förr eller senare till nya fåglar.

För en garvad aktiesparare är våren den bästa perioden. Den ekonomiska osäkerheten är som lägst, årsboksluten är fastlagda, utdelningarna föreslagna och kvartal 1, K1 eller Q1 om man är finans wannabe har oftast publicerats. Med andra ord är det bara att vänta in utdelningarna som brukar infalla i april och maj. Några bolag släpar efter och delar ut i juni.

Fågelägg blir ofta till fina fåglar, kanske en svan? Små förhoppningsbolag blir sällan till något fint bolag som ruvar på guldägg. Många är de småsparare som lockats att investera, allt för mycket pengar i dessa förhoppningsbolag. Ett fåtal har dock visats sig bli ett guldägg, troligtvis har de blivit uppköpta innan ägget är värpt.

Vad kännetecknar dessa förhoppningsbolag? Jag har lite enkla regler som jag själv använder mig av. Försöker hela tiden hitta bolag som jag inte ska investera i. Glöm inte Warren Buffets enkla regel ”Rule No 1. Don’t lose money!”. Undviker man förlorare bli man i långa loppet en vinnare!

  • Bolagen har liten omsättning men förlusten tangerar eller överstiger omsättningen.
  • Visionerna är storslagna och bolaget ska inom kort växa med 100 tals procent med två siffriga marginaler.
  • De ska göra en nyemission där aktien kostar under tio eller rent av fem kr.
  • En post kostar under 10 000 kr, gärna i närheten av 5000 kr.
  • Någon mindre aktör agerar rådgivare.
  • Prospekt distribueras ut till aktieägare via tidningen Aktiespararen eller Affärsvärlden.

Det första jag gör när jag får tidningen Aktiespararen i brevlådan är att skaka tidningen och se hur många prospekt som trillar ner på golvet. När det blir en vacker liten hög vet man med sig att börsen är i en stigande trend. Småspararna är oförsiktiga och ska mjölkas på pengar. Våren 2009 visste man inte riktigt vart det var på väg. Tidningen var lövtunn och det fanns inga prospekt.

Nu är det ”goda” tider igen.

Avanza varnar via sin nättidning Placera.nu för dessa förhoppningsbolag. Väl värd att läsa. Bilda er en egen uppfattning innan ni investerar.

Aktuella bolag man ska undvika är enligt Avanza följande:

Hartelex AB
Ekomarine AB
Lunch Express AB
Brandworld

Annonser

2 comments on “Se upp med förhoppningsbolagen

  1. Om du hade läst sidan som du länkar till så hade du sett att man rekommenderar teckna Brandworld.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s