Ut med NCC

Den gångna påskhelgen har förflutit ganska spårlöst. Skönt att vara ledig i drygt fyra dagar. Lite av ledigheten har gått åt till att räkna på nya affärer.

Nu görs det bara en måttlig mängd affärer då investeringsperspektivet är ganska långt i normal fallet. Finns därmed inga likheter med bolaget Pan Capital och prop trading som man kan läsa om i en artikel hos SVD.

Jag har funderat över mitt innehav i byggbolaget NCC. Bolaget i sig är välskött men min andel av portföljen kändes hög jämfört med bolagets framtidsutsikter. Storägaren LE Lundbergföretagen med Fredrik Lundberg som största ägare, sålde för några veckor sedan sin post i NCC. Då funderades det en hel del vad Lundberg skulle göra med pengarna. Idag vet vi delvis. Det blev en hel del Sandvik aktier.

Personligen har jag inget mot NCC, ett trevligt bolag att vara delägare i men nu hittades det andra investeringar som kan ge en bättre riskjusterad avkastning.

Själv köpte jag brittiska Astra Zeneca, finska Fortum och skånska Wihlborgs. Tre nationer i stället för ett bolag i Stockholm.

Kommentera

