A-kassa för Littorin

Sven-Otto Littorin har sagt upp sig från sitt jobb som arbetsmarknadsminister. Han står således till arbetsmarknadens förfogande. Jag förväntar mig att han följer arbetslinjen och redan nu börjar söka nytt jobb. När hans uppsägningstid är slut(hur lång är den för en minister?) är han arbetslös. Har han inte lyckats hitta ett nytt arbete får han besöka arbetsförmedlingen.

De som har haft oturen att besöka denna anrättning vet hur det är. Kanske blir Sven-Otto Littorin en erfarenhet rikare? Lyckas han inte hitta ett arbete, väntar a-kassa. Alla som är arbetslösa får 5 dagars karens. Säger man upp sig själv brukar man få en förlängd karens på 45 dagar. Totalt en summa av 50 arbetsdagar eller 10 veckor utan försörjning. Har man sparat pengar ska det inte vara något problem. Littorin tjänade som minister en bra bit över taket för a-kassan på 18 700 kr.

Nu tillhör inte ministrar vanligt folk, så de blir inte drabbade av någon a-kassa. De har statsrådspension. Alternativt blir de ambassadör eller konsul i något fjärran land där de inte kan göra någon skada. Skall de torteras lite, får de bli generaldirektör på statsrådsberedningen utan uppdrag.

För de som inte har hängt med så har Sven-Otto Littorin sagt upp sig. Till en början var ”storyn” att han var mitt uppe i en tuff skilsmässa och ville hålla sina barn utanför mediadrevet. I dagarna säger sig Aftonbladet ha bevis för att han har köpt sex år 2006. Sven-Otto Littorin dementerar det via sin advokat. Kristdemokraternas ledare vill att han träder fram och reder ut vad som hänt.

Klart man undrar vart han ska ta vägen, killen. Hoppas han inte fastnar i något passivt bidragsberoende.

8 comments on “A-kassa för Littorin

  1. De i min bekantskapskrets som drar in 100K+ i månaden har samtliga ganska komplexa typer av försäkringar för de flesta typer av inkomstbortfall , så det handlar nog mer om inkomst än om yrkesval att kunna , ofta har olika fackförbund för högavlönade ett hyfsat grundskydd som det går att komplettera upp rejält för den som verkligen vill.
    Men jag reagerade också på hur lättvindigt han avslutade sitt jobb när just han i egenskap av arbetsmarknadsminister faktiskt anmodar andra att kavla upp armarna och jobba på oavsett krämpor och hälsoproblem.

    btw. kul med en finansblogg som vågar vara kritisk mot högern !

    • Skoj att du följer med vad som skrivs på denna blogg. En finansblogg behöver inte nödvändigtvis ligga i högerfältet.

  2. Det har Du absolut rätt i !
    Kanske är det en slump att de största mest välbesökta bloggarna som skriver om finansmarknaden och ekonomi ofta har en väldigt utpräglad högervinkling – eller är det bara Jag som upplever det som så.

    • Det kanske är en kombination? Du kallar ju dig själv för ”Likvidvänster”, vad det nu betyder? En vänsterman med en tjock plånbok? Alltså ser du nog det mesta ur ett vänster/höger perspektiv.

      En del av finansbloggarna har mer eller mindre omfattande aktieportföljer och lever i skräck att Ohly eller Mona ska snatta deras spargris och ge till folk, som inte vill ”göra rätt för sig”. Visst hårddrar jag det hela några varv men jag får skylla på hettan…

  3. Nja mitt val av namn betyder mest att jag ligger mycket likvid , många har ju den filosofin att oftast ligga fullinvesterade så ”pengarna får jobba”.
    Tjock plånbok är väll en definitionsfråga 🙂 , men jag klagar inte och har inget emot att betala skatt.

    Jag vill också köra med öppna kort direkt, känner inte att jag behöver/vill hymla med mina åsikter så därför heter jag ”vänster” i mitt bloggnamn, men det var bara ett namn jag tog utan större eftertanke då jag inte har ambition att vara seriös i mitt bloggande, jag tar inte så allvarligt på det då jag har använt elektroniska sociala medier sedan 80-talet (BBSer ) och lärt mig hålla en viss distans.

    Däremot gillar jag att läsa andras mer seriösa bloggar och då försöker jag att kommentera på ett sakligt och seriöst sett.

    • Det är en svår konst att ligga likvid, i alla fall för mig. Alltid något spännande projekt som dränerar likviditeten. Försöker hålla 5-10 % av tillgångarna i kassa och korta räntepapper men som sagt det lyckas inte alltid.

      När det gäller aktier, investeringar, finans och liknande är det en seriös blogg. När det kommer till politiker och politik är det ibland svårt. Vem kommer inte ihåg Wanja Lundby-Wedin affären:-).

  4. NÄRKONTAKT AV TREDJE GRADEN PÅ ARBETSMARKNADEN

    Nu har storyn med Sven-Otto Littorin, vår fd Arbetsmarknadsminister nått ytterligare en dimension eftersom han ( i sitt ev sexköpsbruk) kan ha mött konsekvensen av sin egen arbetsmarknadspolitik. I dag har vi arbetslösa som ställer sig på gatan för att kunna betala sina räkningar…….det är den nakna sanningen.

    A-kassan är inte 80% för en normalinkomsttagare utan snarare 35%….. och det betyder max 9500 kr/månad. 1 miljon människor slåss om 50 000 lediga jobb och bakom kulisserna frodas hårresande upplevelser som inte är tänkt att synas eller tas fram i dagsljus. När vi skrev boken: JOBBIGT – SÅ FUNKAR JOBBSVERIGE, så var det tänkt att dra ner brallorna, inte bara på Littorin utan på hela politikerstaben, och avslöja för vanligt folk vad de faktiskt sponsrar med sina skattemedel……Efter det blir det nog svårt att få fram en krona till – vare sig det gäller bränna pengar på bål eller grilla en minister……Svenska folket är smartare än vad politiker tycks vilja tro och har svårt för dumhet.

    /PAULA JACOBSSON, PERNILLA WADBORG

  5. NÄRKONTAKT AV TREDJE GRADEN PÅ ARBETSMARKNADEN

    Nu har storyn med Sven-Otto Littorin, vår fd Arbetsmarknadsminister nått ytterligare en dimension eftersom han ( i sitt ev sexköpsbruk) kan ha mött konsekvensen av sin egen arbetsmarknadspolitik. I dag har vi arbetslösa som ställer sig på gatan för att kunna betala sina räkningar…….det är den nakna sanningen.

    A-kassan är inte 80% för en normalinkomsttagare utan snarare 35%….. och det betyder max 9500 kr/månad. 1 miljon människor slåss om 50 000 lediga jobb och bakom kulisserna frodas hårresande upplevelser som inte är tänkt att synas eller tas fram i dagsljus. När vi skrev boken: Jobbigt – så fungerar jobbSverige, så var det tänkt att dra ner brallorna, inte bara på Littorin utan på hela politikerstaben, och avslöja för vanligt folk vad de faktiskt sponsrar med sina skattemedel……Efter det blir det nog svårt att få fram en krona till – vare sig det gäller bränna pengar på bål eller grilla en minister……Svenska folket är smartare än vad politiker tycks vilja tro och har svårt för dumhet.

    /PAULA JACOBSSON, PERNILLA WADBORG

Kommentera

