Jag är inte turk, jag är grek!

Jag är inte turk, jag är grek! De bevingade orden utropade ”turken” i den första Göta kanal filmen från 1981.

En grekisk pensionär har sedan 8 år tillbaka figurerat på en yoghurt förpackning som turk. Han stämde Lindahls mejeri som gör produkten på 50 miljoner kr. Efter förlikning ska den grekiske pensionären få mellan 1,5 till 2 miljoner i skadestånd.

Anna med litet a skrev tidigare om denna lustiga förväxling.

3 comments on “Jag är inte turk, jag är grek!

    • Jag läste ett längre inlägg om saken vid klageinläggningen. I mellantiden har detaljerna blivit lite vaga, men det verkade faktiskt ha gjorts rejäla klavertramp. Framförallt hade han aldrig gett tillåtelse till att bilden skulle få användas för kommersiellt bruk.

      Tänk dig om du själv, utan förvarning och ersättning, fann ditt ansikte på en filförpackning—där du dessutom utmålas som något förolämpande. (Jag använde ursprungligen ”norrman”, men det skulle inte spegla dem negativa åsikter som en del turkar och greker har om varandra.)

      • Företag ska göra rätt för sig. Punkt slut. De lär sig genom att straffas med höga kostnader. Helt rätt av greken att kräva ett stort skadestånd.

Kommentera

