Ett år med Telenor mobilt bredband

I dagarna är det knappt ett år sedan jag skaffade Telenor mobilt bredband. Använde tidigare Tele2 mobilt bredband 0,3 Mbit. Det var en besvärlig upplevelse. Bor på landet och långt ifrån en mast med Tele2 3G sändare. Fick som bäst 5 % signalstyrka. Trafiktaket på 1 GB data per månad var extremt snålt.

Vad har jag idag? Jo, 6 Mbit som i praktiken är betydligt mindre. I morse, kvart över sju, mätte jag mot Bredbandskollen. Fick en riktigt bra hastighet 5.83 ner och 1.44 upp.  Signalstyrkan ligger nu på 40-50 %.

Telenor mobilt bredband morgon

Nu i kväll gjorde jag motsvarande mätning. Resultatet var inte alls lika strålande, 1.14 ner och 0,71 upp. Masten ligger i andra delen av byn men man kan gissa att nätet är hårdare belastat. Troligtvis fler än jag som använder mobilt internet som ersättare till ADSL.

Priset för kalaset är 199 kr per månad. Skälet till att jag valde Telenor är att de då var de enda som erbjöd fri datamängd. Förbrukningen ligger på 20 – 30 GB per månad.

Efter drygt tre år med mobilt internet som ersättare till fast lina kan man dra några slutsatser:

  • Köp en bra 3G router, jag använder en från Dovado(topp klass support på diverse forum)
  • Gå runt i bostaden och hitta optimal placering, helst med fri sikt mot masten eller åt det hållet masten är placerad.
  • Konfigurera din router till att köra ping mot tre ip adresser som är kända.
  • Acceptera att man får starta om routern någon gång per vecka.
  • 3G nät är svajiga, kapaciteten är ofta undermålig. Svarstiderna är långa i bland mycket långa.
  • Ibland blir det stopp i 30 – 40 sekunder.

Överlag tycker jag Telenor mobilt bredband är ett bra köp. Med Tele2 var man missnöjd med allt utom priset. Nu är man nöjd. När det fungerar känns det som en riktig fast lina. Under gynnsamma förhållanden kan man se streamad TV från t.ex SVT Play och TV3.

Telenor mobilt bredband kväll

Vilken leverantör man ska välja beror nästan helt på de lokala förutsättningarna. Hos denna bloggare fungerar Telenor bra men Tele2 dåligt. Tele2 har urusel täckning på telefoni också medan Telia får bra betyg. Innan någon läsare bestämmer sig, så prova vad som passar bäst hemma hos dig.

Man kan i dagarna läsa, att konsumenterna inte alls är nöjda. Både företag och konsumenter är missnöjda. Gissar att det beror på att man jämför äpplen med päron. 7 Mbit bredband är inte bättre än 2 Mbit ADSL som bloggaren Cornucopia skriver. Gillar man att spela online spel på sin datamaskin är 3G inget bra val.

För de som är intresserade och vill lära mer kan man gå in på forumet för Mobilabredband.

One comment on “Ett år med Telenor mobilt bredband

  1. Det är inte lätt att bo i ett torp på landet. Jag för min del bor i ett höghus i en stad. Jag har bra internetuppkoppling. Det är ungefär det enda som är bättre med att bo här. Måhända att jag har lite fler mataffärer att välja mellan, och därmed kan komma ner i lite lägre matpriser. Om man vill bo bra, och bo i ett lugnt område, så kostar det. Jag tycker du gör rätt. Skulle absolut inte rekommendera någon att flytta till den här staden.

Kommentera

