Nibe lägger bud på Schulthess

Ett av mina kärninnehav, Nibe Industrier har i dag lagt ett bud på det schweiziska bolaget Schulthess. Bolaget är intriktat mot produkter inom värme/kyla och tillverkning av tvättmaskiner. Nibe betalar både kontant och med nytryckta aktier.

Enligt vad man kan läsa i en liten analys av Avanza är köpet tämligen dyrt och tvättmaskinsverksamheten rätt så udda men stabil. Detta är Nibes största förvärv någonsin. Något som talar för förvärvet är att Nibes huvudägare är Melker Schörling. Han har i över 20 år byggt expansiva företag med hårdkokt belåning.

Som aktieägare i Nibe får jag min andel i bolaget utspädd med ca 17 procentenheter. En kul grej är att mitt innehav i Nibe är en ren vinst. Köpte en gång i tiden runt år 2003 en för mig stor post i bolaget för lånade pengar.

Tanken var då att värmepumpar skulle bli storsäljare då min arbetshypotes var att oljan skulle stiga i pris. Ett tidigt eak oil tänkande kan man säga innan jag visste vad peak oil var för något. Nästföljande år steg aktien kraftigt och jag sålde aktier för att täcka insatsen och för att täcka skatten.

Med andra ord sitter jag still i båten även denna gång och väntar på att utdelningen tickar in. Få affärer blir så bra i procent räknat som Nibe till dags datum har varit.

Har t.ex en kort position i vetecertifikat som är minst sagt dålig… men det får bli ett annat inlägg..

One comment on “Nibe lägger bud på Schulthess

  1. Ping: Backa in i framtiden « Brachyura’s finans blogg

Kommentera

