Backa in i framtiden

Det är inte lätt alla gånger att backa. Har ni provat att backa med en tung lastbil med släp? Det har inte jag. Min tidigare granne som är lastbilschaffis(”trucker”) brukar säga att ska man vara säker på att komma ur en knivig situation, ska man alltid backa in.

Efter mer än 20 års investerande och utvärdering av olika strategier är ”backa in i framtiden” det som fungera bäst för mig. Genom att ha låga kostnader och satsa på bra företag som växer och ger utdelning har man skapat sig ett kapital. Hennes & Mauritz är min favoritaktie. Har många favoritaktier, men denna är den främsta. Har under många år varit det största eller näst största innehavet i min portfölj.

Jag sitter still i båten och köper på dipparna. Hösten och våren 2009 var det en dipp som man kunde utnyttja. Köpte många fina aktier på den nivån. Tyvärr eller tack vare min strategi så köpte man över en längre tid och fick bra snitt kurser.

Lärdomen man kan dra är att inte sälja av för tidigt i en uppgång. Köpa allt på botten är en omöjlighet. Kanske för de som behärskar teknisk analys, TA?.

Förr eller senare ska man ta hem vinsten. Ibland blir det bra som i fallet Nibe och ibland åker man på en smäll. Bättre en liten smäll direkt än en stor längre fram. I vissa fall ser man den inte komma. En av nackdelarna med att backa in i framtiden. Genom att ha ordning på kassan och sprida innehaven i en väl diversifierad portfölj står man ofta pall mot det mesta.

Affärsiden är inte att bedriva någon trading. En och annan exit med gott resultat är att förvänta men huvudinriktningen är att få en stabil och växande ström med utdelningar. Utdelningar som delvis återinvesteras. En del av utdelningen investeras i icke finansiella tillgångar.

Peak oil lär bli en utmaning… Gissningsvis lär portföljen klara sig bättre än vad man själv gör.

Kommentera

