Svarta svanen drabbade Diamyd

Idag sjönk Diamyd Medicals aktie med drygt 85 %, ner till 18 kr som slutkurs. Ett tufft slag för storägaren och före detta miljardären Bertil Lindqvist. Lindqvist är mest känd för att aldrig ge intervjuer och ha som hobby att slänga sopor och titta efter liv på andra planeter.

Om man ska vara lite spydig kan man nog säga att han får titta i stjärnorna efter sina ”förlorade” pengar. Den tillbakadragna före detta bankmannen har under lång tid kört hårt och ofta vunnit. Bertil är en av mina idoler och jag hoppas han kommer på rätt köl igen.

Fas III studierna av Diamyds vaccin mot diabetes blev en flopp. Man kan säga att en svart svan drabbade bolaget. Vän av ordning skulle sagt att denna typ av bolag är högrisk. Tråkigt att läsa om privatpersoner som har alla sina pengar i detta bolag. I något enstaka fall har de varit belånade.

Själv så försökte jag fånga den fallande kniven och köpte några till min IPS depå. Gör en chansning med lite av utdelningspengarna som har kommit in under våren.

Passade dagen till ära också på att köpa lite Hexpol och sälja mina tilldelade aktier i HQ. Kanske är det Mats Qviberg som köpt mina få aktier i HQ? Han kämpar på med att få bolagstämman att inte stämma styrelsen, VD och revisorer. Kan väl nämnas att Q själv var ordförande i styrelsen.

Kommentera

