Ger upp hoppet om Telenor mobilt bredband

Jag ger upp drömmen om mobilt bredband som ersättare till ADSL. Har nu bitit i det sura äpplet och införskaffat Telia ADSL 24. Skrev tidigare ett inlägg där jag gick igenom upplevelserna med mobilt bredband från Tele2 och det nyligen uppsagda Telenor Mobilt Bredband 6 Mbit.

I det tidigare inlägget konstaterade jag nedanstående:

  • Köp en bra 3G router, jag använder en från Dovado(topp klass support på diverse forum)
  • Gå runt i bostaden och hitta optimal placering, helst med fri sikt mot masten eller åt det hållet masten är placerad.
  • Konfigurera din router till att köra ping mot tre ip adresser som är kända.
  • Acceptera att man får starta om routern någon gång per vecka.
  • 3G nät är svajiga, kapaciteten är ofta undermålig. Svarstiderna är långa i bland mycket långa.
  • Ibland blir det stopp i 30 – 40 sekunder.

Efter drygt ett och ett halvt år har det blivit klart sämre. Avbrott varje dag på uppkopplingen, delar av vardagar går det inte att koppla upp sig på 15-20 minuter. Kvällar är riktigt dåliga då kan det gå timmar utan att man kan koppla upp sig. Nätter efter midnatt och tidiga morgonstunder, när klockan är 04-05 fungerar det bra. Min gissning är att det är mer än jag som nappat på ”surfa fritt”. Hade tjänsten fungerat som utlovat skulle jag inte bytat. 200 kr för 4-5 Mbit effektiv uppkoppling är bra pris. I teorin. Fungerar inte i verkligheten. Gjorde det i början men inte nu.

Kundtjänsten på Telenor pratade om att man kunde fixa fler slottar i masten, mer precist än så var inte svaret. Kanske menade han TDMA slottar? Med operatörers vanliga seghet skulle man väl få klättar upp 100 meter i luften och skruva fast dem själv?

One comment on “Ger upp hoppet om Telenor mobilt bredband

  1. Ping: Oprioriterad kund hos Telia « Brachyura’s finans blogg

Kommentera

