Fortsatt ner på börsen

Idag gick börsen ner, – 3,08 % (OMX Stockholm 30). Fortsatt oro för konjunkturen. Det känns som toppen har passerats med råge. Nu är Spanien och Italien på konkursens rand. De ”kan ju inte gå i konkurs” för då kommer EMU projeket att braka ihop. Tänk, vad ska då alla EMU kramare säga? Det är ju så svårt att växla när man ska på semester…

Ja någon EMU anhängare är denna bloggare inte. Tror på flytande växelkurser där marknaden styr, utan politikers inblandning. Svaga ekonomier har svaga valutor. Kortsiktiga fluktuationer kommer naturligtvis att finnas.

Man behöver inte leta allt för mycket för att hitta dåliga tecken. En rad stater(BIGPISS) är på konkursens rand, konjunkturen viker, högt oljepris m.m. Kommer att ligga kvar i de långa innehav som jag brukar. Förhoppningsvis blir det viss trading på kort sikt. Har bestället boken ”Winning Trading – All in – Any out” av Tobbe Rosén, daytradern som även är författare, föreläsare och bloggare.

Idag avslutade jag en negativ position i OMXSX30, den gick plus så man är nöjd. Kunde blivit bättre om jag inte stoppat ur mig när skuldtaket godkändes i går. Det vände snabbt ner igen så jag hoppade in fast med en mindre insats. Vad kan jag lära av detta? Kanske lita mer på den långsiktiga trenden men ändå ha en vettig stopp-loss. Har kvar en annan negativ position i min kapital försäkring. Osäkerheten är stor på marknaden, har köpt en liten post Bull GULD X3, tror att placerare kommer att ta större positioner mot guld.

Det är långt ifrån fynd dax. Bäst att låta det hela bottna ur rejält innan man kan köpa aktier i bra företag till rea priser. När placerare och småsparare är utmattade är det läge att gå in. Det lärde man sig från nedgången 2007-2008. Det tar längre tid än man tror.

Kommentera

