Tradingbok i brevlådan

Försökte mig på lite daytrading för drygt 10 år sedan. Det inföll lagom med IT bubblan. Gjorde inga pengar men lärde mig en hel del. Framför allt att läsa orderdjup och skarpt misstro mäklarfirmor som rekar en aktie. När de publicerar sin rek, ja då är de på säljande sidan. Viktigaste lärdomen var nog att det är svårt för att inte säga mycket svårt att tjäna pengar på trading såvida man inte har en vettig metod och en affärsplan. Saknade både metod och affärsplan.

Resultatet var att jag avvecklade min icke lönsamma trading för att istället köra en sitta i båten strategi och återinvestera utdelningen och försöka få en ränta på ränta effekt. Med ett antal bra bolag i portföljen har det givit goda resultat. De två dödskorsen 2008 och nu 2011 har givit klara avbräck. Köpte en hel del 2008 och 2009 men nu är jag fullinvesterad och ”sargad” :-).

Beställde i dagarna boken Winning Trading All in- any out. Har läst två kapitel och nickar redan instämmande i det jag läser. Kan direkt säga att jag inte tänker bli någon daytrader, då jag har ett heltidsarbete att sköta. Swingtrading eller ännu hellre longtrading ska jag sikta på. Har nog alltid varit en longtrader där jag försökt köpa billigt och sälja dyrt om något tillfälle uppenbarat sig.

Vad resultatet blir i det långa loppet, kunskapsmässigt och ekonomiskt lär framtiden förtälja. Boken är i alla fall så här långt väldigt lovande.

Kommentera

