De hemlösa är utan tidning

Idag gick malmöbolaget Comintegra i konkurs. Ett anonymt bolag men tidningen de ger ut är mer känd. Tidningen är Aluma, de hemlösas tidning.

Sorgligt men sant så har denna bloggare inte köpt någon alumatidning. Har tänkt göra det några gånger, hjälper gärna folk som har det sämre ställt än en själv(i teorin åtminstone). Säljarna av tidningen är som sagt av varierande kvalitet. Ofta står de utanför det lokala Systembolaget eller Hemköp.

Comintegra gjorde så sent som år 2010 en vinst på 685 kkr. Något har sedan dess gått mycket galet. Interna konflikter kom i dagen sedan en föredetting till marknadschef på Livets Ord tog över som vice vd med det publicistiska ansvaret. Chefredaktören och tre tidigare anställda sa upp sig en kort tid senare.

Den långa trenden för tidningen Aluma har dock pekat ner. Hårda vintrar har fått den mest inbitne hemlöse att söka sin tillflykt inomhus och därmed har försäljningen minskat. Det kontantlösa samhället har också drabbat försäljningen då affärsmodellen är helt kontantbaserad. En säljare köper tidningen för 20 kronor och säljer för 40. Den 100 procentiga marginalen hamnar i fickan hos den hemlöse.

Vi står alla bara några får steg i från att bli hemlösa. Sjukdom, arbetslöhet eller skillsmässa kan lätt bli liten tuva som stjälper stort lass. Hamnar man på efterkälken kan det gå fort utför. Bolånetorskar som blir av med sin lägenhet men sitter med hundratusentals kronor i blancolån kommer vi tyvärr att se en hel del av längre fram. Fitch varnar för uppblåsta bostadpriser och mastodont banker i Sverige.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s