Peak infrastruktur

Sedan i mitten av måndagen har man varit utan internet och telefon. Det kom tillbaka på fredagskvällen men blev under lördagskvällen rejält skraltigt. Under veckan har man svurit som kapten Haddock på Telia eller Felia som man också kan kalla TeliaSonera.

Under den senaste tiden har man fått klart för sig att infrastrukturen är på väg att krackelera. Förra vintern blev svår för oss som pendlar kollektivt till arbetet. I vanliga fall har jag drygt en timme enkel sträcka med tåg och buss från lilla byn till den stora staden. I vintras tog pendlingen ibland dubbla tiden. Någon dag gick det inte alls.

Vi i byggden har E.On som leverantör av elnätet. Det har på senare tid då och då blivit avbrott på några minuter. I somras var det en del avbrott i E.Off nätet p.g.a bristande underhåll. Elnätet är liksom det fasta telenätet ett lokalt monopol. Det går att använda 3G men är ingen fullgod ersättning, då den inte är snabb eller driftsäker, vad än vissa försäljare säger. Det finns vissa som själv producerar hela eller delar av sitt behov av el och värme. Hatten av för dessa personer. Bloggaren Stockman är en av dessa.

Bloggrannen Cornucopia skriver idag ett inlägg om den havererade svenska infrastrukturen där han sätter fingret på hur snabbt det har gått åt fel håll. Intressanta insikter om det gamla Televerket och varför vi som är kunder hos TeliaSoneras nätbolag Skanova kommer att vänja oss vi avbrott på flera veckor inom en snar framtid. Cornucopia är som de flesta vet en skogsägare som säljer ved, något som har framtiden för sig.

Vi äro ju alla oprioriterade kunder tills motsatsen är bevisad. Så är det!!

Annonser

One comment on “Peak infrastruktur

  1. Hej Kundombudsmannen på E.ON här,

    Jag beklagar verkligen avbrotten och har respekt för vilka konsekvenser det snabbt kan få i vardagen.

    Ämnet du tar upp är viktigt. I takt med utvecklingen i samhället ställs allt högre krav på en infrastruktur som klarar de förväntningar som finns. Fungerande eldistribution är en del som är avgörande för ett hållbart samhälle. Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet för elnätsmarknaden eftersom den inte är avreglerad. De övervakar bland annat rimlighet i abonnemangsavgifter, leveranskvalitet och vilken avkastning E.ON Elnät får lov att ha.

    E.ON Elnät investerar mycket i elnätet, där man sedan 2006 grävt ned 1 700 mil elledning (eller ersatt med säkrare luftburet alterantiv om det inte gått att gräva ned). Läs gärna mer på bifogad länk:

    http://www.eon.se/templates/Eon2StartPage.aspx?id=47829&epslanguage=SV

    Spännande att egenproducerad el lockar dig. E.ON Elnät främjar småskalig elproduktion, där man som kund exempelvis själv kan producera en del av sitt totala behov. Läs mer på bifogad länk;
    http://www.eon.se/templates/Eon2Dynamic1_1_1.aspx?id=62596&epslanguage=SV

    Är du intresserad ser jag gärna till att du får besked på vilka åtgärder som vidtas för bättre elleverans där du bor. Mig når du på 040-25 50 25 eller via kundombudsmannen@eon.se.

    Med vänlig hälsning
    Thomas Gustafsson
    Kundombudsman på E.ON

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s