Tack för visat intresse E.On

För några dagar sedan fick jag en kommentar från kundombudsmannen på E.On. Har valt att publicera den i sin helhet i föregående inlägg. Kanske gör den någon olycklig E.On kund nöjd.

Jag är kund hos E.On. Har drabbats av både långa och korta avbrott. Varje gång jag vart hemma har jag ringt E.On. Har deras journummer som kortnummer i mobilen. När ingen är hemma kan man se i loggarna när hemdatorn dyker.

En gång krävde jag att få en teknisk redogörelse i skriftlig form. Det hela blidde bara en ”tummetott”. Svaret var att det hade hänt något men nu var det fixat. Nu vill kundombudsmannen att man ska ta kontakt med E.On. Tja, har gjort det tidigare och det gav inget.

Den svenska elmarknaden är rutten. En nätkund är mer eller mindre rättslös mot de stora el-drakarna. Från politisk håll finns det inget intresse att göra något åt saken. En investering i E.On, Fortum eller för den delen Hafslund bör vara tämligen bra på några års sikt. Snart står vi inför nedläggning av några kärnkraftverk i Sverige. Det lär höja priserna till nya rekordnivåer.

Tack för visat intresse E.On!

One comment on “Tack för visat intresse E.On

  1. Kundombudsmannen på E.ON här,

    Jag beklagar verkligen avbrotten. Tyvärr inträffar elavbrott av olika skäl även om E.ON gör stora investeringar som jag berättade om i mitt tidigare svar. Därför är det ett klokt val att ha vårt telefonnummer till felanmälan lättillgängligt. Du kan också få löpande information på http://www.eon.se och uppdateringar genom sms. Se länk för mer information runt detta:

    http://www.eon.se/templates/Eon2Dynamic1_1_1.aspx?id=62094&epslanguage=SV

    Det är tråkig läsning att du inte fått de svar du begärt när det gäller orsakerna till ett strömavbrott. Det är alldeles för dåligt. Det är givetvis något vi berättar om du är intresserad att få veta det. Jag hjälper dig gärna om du vill. Kontakta mig i så fall.

    Att du saknar förtroende för elmarknaden är för mig allvarligt och något E.ON, som en bland flera aktörer, tar till sig av. Jag har respekt för att du som kund inte har något väl när det gäller nätägare eftersom den delen av marknaden är reglerad.

    E.ON är beroende av kundernas förtroende oavsett om marknaden är reglerad eller inte. På en fri marknad kan du byta bort oss direkt. Om kunderna är missnöjda med E.ON Elnät riskerar istället lagstiftningen att bli ännu tuffare och regleringarna fler från lagstiftaren istället för att E.ON själva tillåts komma överens med kunden. Ett tydligt exempel på det är att den ersättning du får vid strömavbrott är lagstadgad sedan 2006. Tidigare var det upp till respektive nätägare att själva bestämma i vilken utsträckning kunden skulle få ersättning.

    Slutligen tar du också upp en viktig fråga, nämligen tillgången på energi. Det går att resonera länge om. E.ON jobbar med ekvationen att den el som produceras både ska vara tillräcklig, prisvärd och med så lite miljöpåverkan som möjligt. Läs mer om vad E.ON gör på detta område på bifogad länk;

    http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=51646&epslanguage=SV

    Jag diskuterar gärna vidare i detta forum eller om du hellre vill nås jag på 040-25 50 25.

    Med vänlig hälsning
    Thomas Gustafsson
    Kundombudsman på E.ON

Kommentera

