Det blåser! Det kallas för storm. Stormar har alltid fina namn som Gudrun och Per. Skogsägare sliter sitt hår av förtvivlan. Många som äger skog är äldre och har inget hår. Om det beror på att de är äldre eller att håret redan är sönderslitet förtäljer inte denna historia.

Bloggens upphovsperson äger ingen skog, tyvärr får man väl säga. Tyvärr är man kund hos E.On. Livet som kund hos E.On innebär att det snabbt kan bli mörkt och kallt i torpet. Vi har under längre tid haft små iriterande avbrott på en kvart till ett par timmar lite då och då. Värst är de små spikar som uppträder på nätet. Datorer och annan utrustning kan lätt ta skada. I går på förmiddagen drog det ihop sig till storm. Befarade det värsta men peppar, peppar vi klarade oss. Lamporna fladdrade som en vante i vinden men elnätet höll. Otroligt måste man väl säga. Undrar varför just vi blev skonade från E.Off denna gång när drygt 30 % av hushållen i kommunen blev släckta? Man kan säga mycket om E.On men jag gillar deras hemsida. Där kan man få rätt så bra information. På morgonen var det dock sämre då hade de nollat antalet strömlösa. Undrar varför?

Vad man kan läsa sig till har E.On, Vattenfall och Fortum lagt ner mängder med ledningar i marken som tidigare var luftburna. När det är storm kan man ha förståelse för att en del hushåll och företag blir strömlösa. Vanliga slumpmässiga avbrott som vi drabbats av kan jag inte acceptera. E.On kan prestera bättre både när det gäller slumpmässiga avbrott och förberedelser för stormar och små möss. E.On har länge prioriterat ner underhållet av sitt elnät och prioriterat ledningen framför ledningarna. Pengarna har helt enkelt flytt landet.

Själv har man inte gjort några större förberedelser inför framtida strömavbrott och Peak Infrastruktur. Håller mentalt på att förbereda mig och undersöka vad man ska köpa. Bloggaren Cornucopia har som vanligt en hel del vettigt att säga i frågan. Han bor i skogen och blev både drabbad av nedfallna träd och strömavbrott.

Telias kunder är som vanligt inte prioriterade. En liten storm ändrar inte på denna sak. Blir det kris kommer väntan på en ton i luren att bli en bra bit längre än de 4-5 dagar som går innan vanlig felsökning påbörjas.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s