Paddan

De senaste veckorna har man varit upptagen, mer än vanligt. Det började med ett inköp av en st ”padda”, en iPad 2. På kvällen den 4:e oktober flyttade den in på ”torpet”. Genast började en så kallad ”unpack” av denna mytomspunna tingest. För att få liv i den var man tvungen att installera Apples iTunes på pc:n men också registrering av ett Apple ID. Utan ett sådant konto kan man inte gradera upp när det finns möjlighet. Nu ”äger” Apple mitt kreditkort.

Inköpet gjordes hos min favorit affär Media Markt. Har goda erfarenheter av att lämna in felaktiga produkter där sedan tidigare. Hade länge tänkt att man skulle modernisera sig lite men 4 400 kr för en ”leksak” kändes rätt tungt. Kvällen blev till natt när jag till sist la den tunna plattan ifrån mig.

Samtidigt som ljuset slocknade i den lilla orten ute på landet, slocknade ljuset för gott på andra sidan Atlanten. Det första jag såg morgonen den 5:e oktober 2011, när ipaddens Safari läsare startades, var nyheten att Steve Jobs hade avlidit efter många års kämpande mot sin cancer. Ett mycket tråkigt besked då Jobs har varit min idol under många år.

Min första upplevelse av Apples produkter kom redan på mitten av 80 talet då jag fick möjlighet att använda en av de första ”Maccarna”. Man var förundrad av hur den fungerade med sitt grafiska gränssnitt när alla andra datorer var textbaserade. Samma känsla fick jag när jag först provade iPad:en i butiken.

Är jag nöjd med min iPad? Svar: JA!

iPadden följer med till jobbet och på längre resor. Förr hade man en lite netbook men den får nu bli hemma. Program finns att ladda ner till iPad i överflöd via App Store. Många är gratis och än har jag inte köpt något. I huvudsak används den till att surfa, skicka e-post, läsa e-böcker och pdf:er i iBooks. Kanske konservativa användningsområden men mer har det inte blivit förutom några små spel.

Sedan en månad har det blivit mindre och mindre tid framför den vanliga datorn. En ipad startar omedelbart och man är ute direkt på nätet om man vill göra något. En Windowsdator upplevs återigen som den ligger ett tiotal år efter i utvecklingen, att design och byggkvalitet på en iPad är i topp försämrar inte heller det, kundnöjdheten.

Naturligtvis är ingen produkt perfekt. Efter några dagar så kom det upp en otäck ruta som ville ha lösenord till en Exchange server. Det gick inte på något vis att komma runt detta problem. Mycket problematiskt men Google löste det åt mig. Man trycker ner ”Home” och startknappen tills iPadden startar om helt.

Ipad och denna typ av maskiner är här för att stanna. Ska bli intressant att se vad den andra Steve på konkurrerande firman kommer att sälja. Tyvärr saknar han känsla för bra produkter. Hoppas det bli tuff konkurrens, vi konsumenter blir de stora vinnarna(och Apples aktieägare). Folket i Kina och miljön i stort är de stora förlorarna. Peak Oil lär inte ändra på detta så länge Apples storhet som företag varar. Förädlingsvärdet är tillräcklig högt för att klara ett klart högre oljepris.

Vet ni hur Apple gör för att inte deras arbetare skall begå självmord genom att hoppa från taket? De bygger höga stängsel runt kanten.

Fick inspiration av bloggaren Stockman som köpte en iPad före mig och han verkade nöjd.

Kommentera

