Aktieägare är ett skattefrälse

Idag fick jag ett glatt besked. Avanza har sänkt min skatt. Rent juridisk har Avanza Pension begärt avräkning av utländsk källskatt mot avkastningsskatten hos Skatteverket och fått denna beviljad. Utländska utdelningar(har bara kanadensiska innehav i min KF) blir då likställda med svenska utdelningar och är då skattebefriade.

Avanza Pension drar vanligtvis av 15 % i utländsk källskatt. Något man är van vid och inte tycker är allt för betungande. Trevligt att få igen det man betalade i skatt för år 2009. Avgiften för att ha kapitalförsäkring kvarstår, liksom den premie man måste betala. Det är trots allt en försäkring man har lagt pengar i. Försäkringen gör att förmånstagarna får 101% av det aktuella värdet av försäkringen. Insättningen är således inte försäkrad, vilket en småsparare lätt kan tro.

ISK och KF är bra ifall man har högutdelande aktier eller för bolag man tror kommer att stiga rejält. Årsavgiften tär på kapitalet så det är ingen ide för mig att parkera mina Apple aktier där. De har jag i en vanlig depå.

I morgon får vi se vad Tim Cook sliter fram ur sin hatt. Ryktena säger en iPad3 med Retina Display och en ny Apple TV. Kanske till och med en A6 cpu eller nöjer de sig med en A5X som det ryktas om? Iphone 4s var en besvikelse vid förra Apple eventet men den säljer bra ändå, undertecknad köpte en för inte allt för länge sedan.

I skrivande stund håller jag på att läsa boken Inside Apple. Blir kanske en  recension framöver. Undrar vad som är ”one more thing” den här gången? Jag har försökt fråga Siri men fick inget bra svar…

Kommentera

