Swappar Enercare mot Seadrill

Gjorde idag en exit i det kanadensiska bolaget Enercare(TSX: ECI). Bolaget var tidigare en trust vid namn The Consumers Waterheater Income Trust. Bolaget gör vad det hette tidigare, uthyrning av varmvattenberedare till konsumenter. Lite udda verksamhet men den var initialt välskött och gav stora överskott men växte knappt alls. Nolltillväxt men det gjorde inget då utdelningen var furstlig, runt 10 %. När skatterna höjdes i.o.m avskaffandet av truster och finansieringen blev svårare efter Lehman samt att det började dyka upp konkurrenter, dök kursen kraftigt.

Från att ha gått bra som investering blev det en belastning. Då kan man välja att sälja och dra sig ur eller fundera över läget. Investeringsverksamhet är 95 % analys och 5 % exekvering. I detta fall gällde det att gå djupt ner i verksamheten och se vad som fanns av värde.

– Höga skulder

– Avväxt i form av minskad kundbas

– Negativt cashflow, mycket på grund av för hög utdelning

På pluss sidan fann jag följande.

– En sund verksamhet. 1,2 miljoner varmvattenberedare som tuggar pengar varje månad.

Vem som helst kan inte byta en varmvattenberedare som drivs av gas. Gas och vatten kräver sin kompetens. Det borde minska viljan att byta till en ny konkurrent för de som är tröga i allmänhet. Det blev till att Googla en hel del och undersöka hur marknaden fungerar för denna bransch, mer än vad jag gjorde innan jag köpt in mig i bolaget.

Till slut ökade jag ett par gånger och ägde till slut tre gånger antalet aktier vad jag köpte initialt. Sen var det bara att avvakta.

Utdelningen halverades och bolaget fick positivt cashflow. Trusten började strukturera om sin skuldbas genom att förhandla om lån.Trusten bytte namn till Enercare och köpte in sig i en verksamhet som hyr ut elmätare. Den har gått riktigt bra sedan köpet. Konkurrensen är fortfarande stor inom varmvattenberedare men Enercare har läget under kontroll.

Vad har gjort att jag sålde aktierna idag? Jag behövde pengarna till att öka upp i ett bättre bolag, Seadrill samt att det har blivit stökigt i Enercare. En investerare, ”Octavian” har köpt en corner(13 %) och kräver att bolaget skall dela ut mycket pengar genom att dra på sig hög skuldsättning. Jag känner igen takterna. Precis det Modus operandi som Christer ”Cry baby” Gardell använder. Volvo höll på att gå under på grund av denna taktik strax efter att Lehman dog. Här står mycket på spel så jag tycker det är bättre att säkra min fina vinst på 90 % och köpa något bättre.

Kort och gott en lyckad affär, 90 % från 2009 till 2012 samt fina utdelningar. Nu gör man ju inte alltid bra affärer. Blir 6 av 10 lyckade får man klappa sig själv på axeln.

Förra året hade jag en stor förlustkälla, kortsiktig trading. Den är nu avvecklad. Man skall satsa på det man har kompetens inom.

Kommentera

