Peak oil och livet i byn

Igår vart det ett besök på den lilla bykrogen. Varje by med självaktning har ett litet ”hak” där byborna träffas, umgås och äter lite mat. Då och då blir någon överförfriskad. Trevligt och lite charmigt får man säga.

Kunde inte låta bli att lyssna på några av de andra gästerna. De förde en intressant diskussion om peak oil. Faktiskt första gången jag har har hört andra tal om ämnet utan att jag själv har fört det på tal. Kontentan av samtalet kokar ner sig till att ”desperationsnivån är hög”, hälften av oljan är slut och man gräver nu efter ökensandsolja och borrar på djupt vatten. Bensinpriset kommer bara att gå åt ett håll, uppåt.

I byn finns det olika näringsidkare. Själv försöker jag gynna dessa små näringsidkare när det är möjligt. Vi har en Ica som även fungerar som utlämningsställe för post, apotek och systembolag. Jämte järnvägen är det kritisk infrastruktur för byn. Man får blunda för att Ica handlaren är en bra bit dyrare än den blå gula butiken.

2 comments on “Peak oil och livet i byn

  1. Intressant var det slump eller vaknar fler och fler upp? Jag har en gång hört hur andra pratar om det utan att jag tog upp det. Tyvärr var det samtalet över på några minuter, det var nått i stil med jag såg ett program om att oljan kommer ta slut det kommer inte bli kul. Sen fortsatte man prata om sina Motorbåtar och platt-tv’s.

    • Detta var ett lite längre samtal, tre medelålders män som åt och drack gott på bykrogen.

      Min gissning är att folk någonstans förstår att oljan inte kommer att räcka i evigheter men orkar inte bry sig allt för mycket om det. De har fullt upp att klara av sitt liv just nu.

Kommentera

