iPhone 5 har vi inte sett den förut?

Nu på kvällen svensk tid så har Apple gjort ännu en jätte lansering, den nya iPhone 5. Jag har följt med lite i förhandsrapporteringen om vad man har ”förväntat” sig att den skall få för finesser och design. Det verkade som allt redan var känt.

Den nya iPhone är nästan som de tidigare, större, bättre skärm, tunnare, lite bättre cpu och annat smått och gott. Ingen revolution som man skulle kunna tro på grund av den ”hype” som varit. Det handlar snarare om evolution. En intressant grej är att LTE inte kommer att fungera i Sverige. Vem har satsat fel, Apple eller telekombolagen?

Jag tror ”femman” kommer att sälja bra, vilket även ”Wall Street” tror(de har ju inte alltid rätt). Svårt för andra tillverkar som t.ex Nokia som inte äger hela teknikstacken att ta marknadsandelar. Samsung är farliga för Apple men de sitter i händerna på Google då de använder Android. De tillverkar bara själva terminalen och lägger sitt eget skal ovan på Android. Apple är den enda som har hela stacken. Apples kunderna är inlåsta med appar och har sin ”data” i Apples moln, iClound. Det blir svårt att byta till annan leverantör men min gissning är att det inte kommer att vara omöjligt om Apple ”sunkar” ner sig igen som de gjorde på 90 talet.

I dagsläget har Apple en stark vallgrav, ”moat” som man säger på engelskan. Vilket gör att vinsten från verksamheten tuggar på och är ”skyddad” i alla fall i det medellånga perspektivet. När Steve Jobs dog så sa jag att Apple kommer att ticka på som en klocka i 3-5 år till. Nu är det 2-4 år kvar på denna ”förutsägelse”. Vi får se hur det går.

P/E för Apple är knappt 16 och direktavkastningen drygt 1,6 %. Ganska lågt värderat för den tillväxt bolaget har. Man ska nog akta sig för att göra en Intelligent investor värdering och dra ut linjerna allt för långt och räkna baklänges. I teknikbranchen är det fullt ös eller medvetslös. Titta på Nokia de är mer döda än levande.

Behåller mina Apple aktier som det ser ut i nuläget. Behöver all utdelning jag kan få för att betala Moderaternas nya TV skatt…

3 comments on “iPhone 5 har vi inte sett den förut?

  1. Jag skulle säga att den nya iphone är en stor besvikelse. Som en tunnare och lite längre 4s. Finns ingen anledning att köpa den om man redan äger en 4s. Samt att funktionerna som som finns i iphone 5 och ios6 har Android haft hur länge som helst.

    Det verkar som att det är brist på ideer hos Apple efter Jobs bortgång, och att det är ganska troligt att din förutsägelse stämmer ganska bra. Men man vet aldrig, Apple har kanske nåt hemligt projekt de inte velat visa upp än?

  2. Teknik-aktier är farliga, kan gå hur som helst (se Nokia). Apple idag kan mycket väl vara i samma sits som Nokia är idag om 5-10 år. Företaget har blivit iPhone-beroende, då det är deras största intäkt och i mobilbranschen kan ”modet” ändras snabbt. Att det skulle vara något problem för en användare att byta system håller jag inte med. Gick nyligen från iPhone till en Galaxy S3 och det var inga problem (har även många bekanta som gick från iPhone till S3 utan problem). Android har idag de appar iOS har och funktionalliteten är betydligt bättre hos Android. Saknar saker som divX, Xvid, flash, plats för minneskort, filhantering m.m. hos iPhone. På iPhones minussida finns även att youtube-appen inte kommer utvecklas mer, Googles karttjänst tas även bort från iPhone. Hur ersätter man världens bästa karttjänst? Antagligen utveckla en egen och vad kommer inte det kosta och inte säkert den blir i närheten av Googles? Apple tycker jag efter iPhone 4 tappat stinget och inte lyckats visa på samma innovationsglädje, 5:an var i mina ögon en riktig besvikelse hade förväntat mig en ny design (något Apple är grymma på). Tror i alla fall 5:an kommer sälja bra, men fortsätter Apple med sitt nuvarande trygghetstänk när det gäller innovation och design kommer de få problem. Hade jag ägt Apple-aktier idag hade jag behållt dom i alla fall ett år och väntat och sett nästa iPhone. Om det blir en 5s hade jag sålt aktierna direkt, tror inte det kommer fungera att släppa samma lur om och om igen i längden.

  3. Jag tror “femman” kommer att sälja bra, vilket även “Wall Street” tror(de har ju inte alltid rätt). Svårt för andra tillverkar som t.ex Nokia som inte äger hela teknikstacken att ta marknadsandelar. Samsung är farliga för Apple men de sitter i händerna på Google då de använder Android. De tillverkar bara själva terminalen och lägger sitt eget skal ovan på Android. Apple är den enda som har hela stacken. Apples kunderna är inlåsta med appar och har sin “data” i Apples moln, iClound. Det blir svårt att byta till annan leverantör men min gissning är att det inte kommer att vara omöjligt om Apple “sunkar” ner sig igen som de gjorde på 90 talet.

Kommentera

