Utdelningsanalys

De flesta investeringar jag gör, är för att få utdelning. Aktien ska även den utvecklas i paritet med bolaget och inflation.

En enkel men robust modell är bra att ha. Det finns många olika modeller att använda. Här är en modell jag själv delvis använder.

1. Är utdelningen säker?

  • Hur ser balansräkningen ut?
  • Kan bolaget växa?
  • Hur stor är utdelningsandelen(utdelning / fritt kassaflöde)?

2. Ökar utdelningen år från år?

  • Kan den växa i framtiden? Varför?
  • Utdelningspolitik, återköp av aktier?

3. Direktavkastningen.

  • Nuvarande direktavkastning.
  • Förväntad tillväxt.

Var och en av dessa punkter kan man djupdyka i om man hittar ett intressant bolag. Framför allt är de ett bra verktyg när man ”screenar” igenom ett antal olika bolag.

Ett mynt i handen är bättre än tio i skogen…

2 comments on “Utdelningsanalys

  1. Hej, om man ska läsa med lite kritiska ögon så är punkt 1 väldigt öppen och ger inte mycket vägledning. Punkt 2, del 1 är i praktiken samma som punkt 3 del 2 och överlappar punkt 1 del 2.

    När det gäller återköp framgår inte vad som är eftersträvansvärt och det är heller inte enkelt att svara på eftersom det beror på företagets expansionsmöjligheter och kapitalbindning.

    Sedan saknar jag kvalitativa mått som reflekterar hur genomlyst bolaget är och hur hederlig ledningen verkar. Det första kan man grovt bedöma per aktielista, det andra blir lite negativ bevisföring, frånvaro av oegentligheter får indikera hederlighet.

    Vad jag med förhoppningsvis konstruktiv kritik vill säga att det finns några luckor i modellen som gör att ganska svaga bolag skulle kunna leta sig genom filtret.

  2. Hej! Tack för att du tog dig tid att läsa inlägget och tack för synpunkterna. Jag får ta och finslipa min modell, ser nu att det finns överlapp. Kvalitativa mått har jag inte funderat klart på. Ber att få återkomma i frågan.

    Jag har med stort nöje läst vad du har skrivit på din egen blogg och hur du analyserar. Ditt pedagogiska inlägg om Tele2 är riktigt bra för oss hobby analytiker/investerare.

    Min tanke är att skriva ner det man själv brukar titta på och förhoppningsvis kan någon annan ha nytta av det man skriver.

Kommentera

