Aktiefokus analys av New Wave

Jag läste en intressant analys av bolaget New Wave Group, NWG på bloggen Aktiefokus.

En bra och välskriven analys. Det som slår mig är att det är en Graham analys som inte tar så stor hänsyn till kvaliteten på företagsledningen. Ledningen anser jag är en av de viktigaste parametrarna när man värderar ett bolag och måste hänga upp bolagets värde på framtida händelser.

Köper man aktier i New Wave Group blir man nästan ekonomisk sambo med grundaren och VD’n Torsten Jansson. New Wave har under lång tid varit synonymt med Torsten Jansson. Ungefär som Apple och Steve Jobs mer eller mindre har varit en enhet.

Torsten hoppade av som VD och provade lyckan på annat håll men behöll sitt ägande och blev styrelseproffs. Följden blev att bolaget sakta men säkert drev mot avgrunden. På våren 2009 såg det riktigt illa ut. NWG jobbade då som nu med högskuldsättning och stort varulager. Utan en förnyad kreditlina skulle bolaget duka under. Det viktigaste var att Torsten gjorde comeback och tog tag i tyglarna.

Min gissning var att Swedbank höll liv i NWG för att inte få ta över bolaget. Värdet i varulagret i ett konkursat NWG är tveksamt. Glaskonst, t-shirts och presentartiklar lär inte betinga bokfört värde.

NWG har sin core business i att sälja profilkläder och sport produkter. Heminredning och presentartiklar där man räknar in Orrefors Kosta Boda(OKB) utgör en mindre andel men har kostat i runda slängar en halvmiljard sedan Orrefors köptes in. Det har dessutom sugit upp mycket management kapacitet. Inhoppet i OKB var ganska oväntat och dessa manövrer är att förvänta då bolaget och dess ledning är nyckfullt.

Analysen i Aktiefokus har satt fingret på att det inte behövs mycket för att bolaget skall vända. Jag har själv haft ett innehav i NWG sedan 2003 och varit på några bolagsstämmor.  Ökade mitt innehav när aktien var helt utbombad vintern 2008.

Frågan man måste ställa sig, vad är NWG värt utan Torsten Jansson?

2 comments on “Aktiefokus analys av New Wave

  1. Man får tacka. Visst är min analys väldigt inspirerad av Graham och frågan vad NWG vore utan Torsten är befogad! Hur man ska bedöma om ledningen är bra eller dålig som Graham struntar blankt i (litar på historik istället) tycker jag är väldigt svårt och om du har några tips så tar jag med glädje emot dem 🙂

    • Hej Kenny! Jag håller själv på att lära mig skriva analyser. Läser mycket på din och Lundaluppens sida t.ex.

      Just NWG är ett extremfall där Torsten betyder mycket mer än ekonomisk historik. Han kan mycket väl dubbla bolaget och köpa in något annat som kan bli bra eller sänka hela bygget.

      Däremot passar Graham analysen bra på de existerande delarna och som aktieägare i NWG uppskattade jag att läsa analysen. Kursen kan lätt dubblas från nuvarande nivå men å andra sidan även halveras :-).

Kommentera

