Exit Apple

Har sålt min post i Apple. Den var på knappt 15 % av portföljen. I och med detta har jag dragit ner belåningen till 0%. Hela portföljen är för närvarande skuldfri. Något den inte har varit sedan år 2003. Belåningen har stundtals gjort att jag fått en bra hävstång, både upp och ner. En nackdel är att jag har fått skjuta till medel från min övriga ekonomi. Nu får man lite bättre cashflow.

Mac 128K

Jag tror fortfarande på Apple. Bolaget är undervärderat men risken är ganska hög och med mitt stora innehav kändes det lockande att bli skuldfri istället. Apple är ett bolag som man måste ägna mycket tid åt. Management är viktigt för ett bolag. I vissa bolag betyder det nästan allt. Apple tenderar att luta åt det senare.

Warren Buffet har sagt mycket som ofta citeras. Ett gyllene citat är följande: ”I try to buy stock in businesses that are so wonderful that an idiot can run them. Because sooner or later, one will.”. Några misstag från Apples ledning kan få stor påverkan på bolaget och dess aktie. Å andra sidan har vi nog bara sett början av den potential som finns i internet och det mobila.

Tanken lutar mer åt att skaffa en teknikportfölj med några olika innehav än att luta mig mot ett enda. Detta har jag gjort med mina kanadensiska innehav inom olja, gas och midstream. Risken är att portföljen blir ännu mer plottrig än vad den är idag! Begreppet teknikportfölj har jag lånat av bloggrannen Lundaluppen.

En annan baktanke är att jag skall vara redo som en god scout och passa på att köpa billigt ifall det blir en kraftig sättning framöver. Då kan möjligheten att belåna portföljen komma väl till pass.

Konjunkturen ser lite skakig ut för tillfället och min gissning är att det blir värre.

Mycket att tänka på framöver.

2 comments on “Exit Apple

  1. Till vilket kurs kan du tänka dig köpa Apple igen? Många hävdar att den redan nu är ”billig”, och pratar om kurser över 1000$ per aktie.

    Jag känner inte att aktien känns så köpvärd idag, speciellt när man ser att många hedgefonder sitter på Apple aktier. Kan bli ganska stora svängningar i kursen när hedgefonderna helt plötsligt bestämmer sig för att sälja av.

    • Jag tycker att Apple är prisvärt på nuvarande kurs och kan tänka mig att köpa på högre nivåer än idag. Låter kanske konstigt med tanke på att jag dumpade innehavet i fredagskväll.

      Utesluter inte att jag kommer att köpa tillbaka delar av innehavet i en ”teknikportfölj”. Din fråga är intressant kanske skriver jag ett inlägg för att koka ner det hela i någon form av riktkurs.

Kommentera

