Paradigmskifte sätter företagen på prov

I ett ”paradigmskifte” sätts ett företags affärsmodell på prov. Det är ofta i efterhand man kan se vad som har hänt. Varför det blev som det blev.

Ett ämne som djupdyker i detta fenomen på ett lite lagom vetenskapligt föhållningssätt(det är ju trots allt samhällsvetenskap vi talar om) är ämnet ekonomisk historia. En forskare som har blivit ”känd” i det bredare folklagret är Jan Jörnmark. Han har tagit till uppgift att fotografera övergivna platser och kombinera det med historien om varför det en gång fanns en livskraftig fabrik som gav arbete och välstånd åt folket i byggden men numera bara är ett tomt, övergivet skal. En modern ruin med andra ord.

Ett paradigmskifte ”drabbade” fabriken. Globaliseringen gjorde att det var billigare att tillverka produkten i ett land långt borta i Asien. Den svenska teko och varvsindustrin är två exempel på hela industrier som inte klarad av detta skifte.

I skrivande stund håller resterna av den svenska bilindustrin på att klappa ihop. Jag tror inte Volvo PV överlever i nuvarande skepnad. I början av bloggens korta historia skrev jag en del artiklar om SAAB och dess kräftgång. Naivt trodde jag att bolaget skulle överleva i någon form. Men i efterhand kan man se att det var mer än förhoppning kopplad till produkten och varumärket än ren fakta. Jag gillar SAAB bilarna, liksom jag ser en charm med Volvos bilar men realiteten är att de ser illa ut för Volvo PV i dagsläget.

Inom teknik går det ännu fortare. Vem kommer ihåg att Ericsson var störst i världen på att tillverka mobiler? Finska Nokia övertog ledartröjan när man kunde byta skal på mobilen och slapp en utstickande antenn. Dagen då Apple lanserade iPhone, var dagen då Nokia ”dog”. Bolaget är inte hel dött och kan komma igen, men lär vara i helt annat skick om del lyckas.

En lång historia om något ganska självklart. Är man fel positionerad med sina investeringar kan det gå galet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s