En Tele2 krängare på besök

Torpet fick ett celebert besök idag från Tele2. En ung säljare ville sälja bredband. När jag sopade gårdsplanen dök han upp. Vanligtvis avspisar jag vänligt men bestämt alla försök till direktförsäljning på hemmaplan. Undantag görs för ungdomar som t.ex skall sälja för att få pengar till en skolresa.

Tele2 vill sälja bredband som konkurrerar med Telias ADSL i pris och hastighet. Tyvärr faller det på valet av teknik. Tele2 vill sälja mobilt bredband maskerat som en fast uppkoppling via en router. Nej tack säger jag efter att ha använt 3G från både Telenor och Tele2. I skrivande stund har jag inte 3G täckning på min iPhone, jobbmobil eller närståendes mobil. Två olika nät och ingen 3G täckning.

Förutom täckningen är överbokning av nätet och konstanta avbrott vardagen med 3G teknik. Naturligtvis pratar de om 4G med samma intensitet som när det var dags att säljs 3G. När tillräckligt många skaffar 4G blir det nätet också överbokat.

En sak till som är dåligt, är mängden data, 40 GB på en ”fast” anslutning är lite.

Det var kul att prata teknik med försäljaren. När man kom in på intressanta punkter som driftsäkerhet började han svänga och pratade pris.

Jag välkomnar Tele2 att dra in en fiber till hushållet och konkurrera med Telia/Skanova. Tills dess ber jag att slippa dessa slemmiga Gollum försäljare hämtade rakt från en Tolkien film.

Kan nämna att jag äger aktier i Tele2. Bra driv i dessa unga killar, bara man själv slipper dem. Dock är det alltid uppfriskande med en förhandling. Denna gång fick den avslutas i oenighet.

Nedan en liten film om ”modermodemet”, hjärtat i Tele2 hårddisken.

4 comments on “En Tele2 krängare på besök

    • Det är ingen som sagt något om det. Har haft bloggen sedan början av 2009. Så det är nog inget större problem :-). Läste lite på din blogg, intressant att se om du får ihop din målsumma.

Kommentera

