En färgglad iPhone, årets innovation?

Dagens Apple ”event” med en iPhone 5c, C för Color och en lite mer avancerad iPhone, 5s är inte direkt innovativt.  Det känns som många har höga förhoppningar på att Apple skall leverera det ena tekniska underverket efter det andra.

I dag lanserades A7 processorn som är på 64 bitar. Säger inte så mycket för vanliga konsumenter, men det är första gången en mobil har en 64 bitars processor. På sikt skapar det möjligheter köra appar som kräver mycket mer minne. Det man idag kan göra på en vanlig dator kommer man att kunna göra lika bra på en platta eller mobil.

iOS 7

Fingeravtrycksläsare lanserades också. En ganska vettig ”innovation” kan man tycka. Man knappar in sin kod många gånger om dagen. Det tråkiga är att ens fingeravtryck snabbt och säker kommer att åka in i ”molnet” och lämnas ut till NSA, FRA, Säpo eller annan myndighet om de så önskar. Lite avlyssning och förföljelse av oliktänkande har väl aldrig skadat? Svensson har ju rent mjöl i påsen.

Färglada och guldfärgade lurar lockar säker en och annan asiat att köpa. Min gissning är att Apple tuggar på ett år till med bra vinster. Cornucopia? har ett inlägg om kvällens ”event”. Där tar han upp mer om varför det på sikt är ”kört” för Apple.

Själv sålde jag mina aktier i Apple för ett tag sedan. Kom sakta till insikt att det är svårt för mig att tjäna några pengar i detta segment. Jag nöjer mig med att vara konsument. Min iPhone 4S får tugga på ett bra tag till. När den är slut får man se vad som erbjuds.

Kommentera

