Tecknar ej Candy king

Börsen går som tåget. Det är hög tid att mjölka småspararna på deras slantar nu när de verkar ha blivit mer riskbenägna. När börsen står som högst är det många som känner att de har missat tåget och köper. Ofta köps det för lånade pengar.

Tidningen Aktiespararen har många lustiga erbjudande på företag man aldrig har hört talas om och som aldrig kommer att bli något. Erbjudandena är i form av små lövtunna broschyrer med liten text, något diagram som visar strålande kurvor några år in i framtiden. Framtiden skall lösa allt då dessa bolag inte har något alls att uppvisa idag.

Ett bolag som skall krängas till småspararna men som faktiskt har något man känner till är lösgodisföretaget Candy king. Skummade precis igenom prospektet och mådde dåligt. Ungefär så illa som man mår när man ätit för mycket godis. Japp, jag köper lösgodis lite då och då. Kanske har jag till och med köpt något av Karamell kungen som Candy king heter i Sverige.

En kung bland karamellerna?

Det leder till det första jag funderade på, vallgravar eller moats som det heter på engelska. Varför i hela friden skall man köpa godis från Candy king istället för någon annan leverantör? Man går till en butik och fyller påsen utan att veta vem som står bakom. Förpackat godis är något helt annat. Min gissning är att lösgodis bara säljs på pris och kvantitet. Således ingen större fördel av ett eget varumärke.

Trovärdiga ägare

En viktig faktor bakom ett bolag är ägarna. Jag föredrar alltid riktiga ägare av kött och blod. I detta fall är huvudägarna två riskkapitalister, Accent och EQT. Inga långsiktigt pojkar med andra ord. De vill sälja så fort de kan. Nu är det dags för småspararna att bidra till deras vinst. Mot riskkapitalister är man en given förlorare. Asymmetrin i informationen är väldigt stor.

Bolagets balansräkning

Tillgångarna utgörs till drygt 67 % av goodwill och varumärken. Se resonemanget ovan om vad jag anser om värdet på varumärket.

Candy king är extremt hårt belånat. I dagens lågräntesamhälle är det betungade att betala lika mycket i ränta som rörelseresultatet före skatt.  Noteringen innebär att ägarna konverterar en del av sina lån till aktier. Det kommer att bidra till en bättre ekonomisk ställning för koncernen, bättre balansräkning och lägre räntekostnader.

Bolagets resultat

För år 2012 gjorde koncernen en förlust på knappt 60 Mkr innan skatt. Finansiella kostnader netto var – 113 Mkr. Det underliggande resultatet har förbättrats under 2013 men räntorna tynger en hel del…

Sammanfattning

De av er som läst så här långt kan ju gissa att jag inte tänker köpa några aktier i Candy king. Jag skulle vilja se ett skuldfritt bolag med ingen eller väldigt lite goodwill. Om priset hade varit det rätta under dessa premisser skulle jag kunna tänka mig att teckna. Vem vet Candy king kanske överraskar men det får de gärna göra, dock utan mitt delägarskap.

Är man sugen på godis kan man ju ta det rätta, ta Cloetta!

2 comments on “Tecknar ej Candy king

  1. Godis är för kråkorna. Har tänkt samma sak som du, varför skulle jag vilja ha godis från karamellkungen istället för från någon annan?

    Är dessutom tveksam till deras ”butik-i-butik” koncept. Å ena sidan är det naturligtvis smidigt för exempelvis en filmuthyrare (som jag tror är på utdöende) som vill ha smidig hantering av lösgodisavdelningen. Samtidigt känns det ju helt menlöst för exempelvis en livsmedelsbutik. En bra handlare bör ju kunna parera efterfrågan med utbudet och se till att man tar hem hela vinsten själv, istället för att låta Candyking skicka dit personal för att fylla på. Klarar man av mejeriavdelningen borde man ju kunna reda ut smågodis också!

    Jag prenumererar inte på Aktiespararen, men jag ser erbjudanden på Nordnet med jämna mellanrum. Nordnet är för övrigt lite lustigt eftersom man å ena sidan driver en Sparpod där en relativt sund inställning till sparande och investeringar förmedlas, å andra sidan marknadsför exempelvis blankningsprodukter mot småsparare. På Nordnets förstasida konstateras nu att ”Kungen av godis börsnoteras – Var med från början!”.

    • Bra observationer du gjort ang. ”butik-i-butik” konceptet. Kan man inte själv fylla på godis i några lådor som butiksägare då blir jag rädd… Hur är det då med charken?

      När något hårdsäljs gäller det att passa sig. Riskkapitalisten är inte min vän.

Kommentera

