Fördelningspolicy för depå, ISK och KF

Min första depå öppnade jag på mitten av 90 talet hos någon nätmäklare som numera är död och begraven. I slutet av 2000 talet öppnade jag ett par kapitalförsäkringar. I dagarna har jag även skaffat ISK. Hur gör man nu med fördelningen av kapitalet mellan dessa olika alternativ? Här försöker jag förklara hur jag gjort och tankegången bakom.

Depå

I depåerna har jag kvar innehav som är eller kommer att bli tonåringar. De har hängt med i ett antal år och vinsten i procent är högre än dagens ungdomar kan räkna. När man gör någon dålig affär(händer tyvärr då och då) och kan kvitta säljer jag av de äldre innehaven bit för bit. Pengarna förs sen över till ISK och KF för nya inköp.

Sälja av och betala skatt bär emot. Skatt betalar jag varje år på utdelningarna. En del av aktierna i depåerna är även säkerhet för de lån som har byggt upp portföljen. Bygga en aktieportfölj med lånade pengar har de senaste 20 åren varit en bra affär.

Kapitalförsäkring

Det finns för och nackdelar med att ha en kapitalförsäkring(KF). Har valt att ha de flesta av mina utländska innehav i en KF hos Avanza. Fördelen är att man får tillbaka en del av den dragna utländska källskatten med ett par års eftersläpning. Cornucopia? har skrivit ett inlägg om detta och hur han fick Avanza att börja betala ut dessa pengar.

Avanza är en bra och enkel spartjänst. Banken är inte systemkritisk vilket innebär att man tar en risk genom att ha sitt kapital där. Framför allt i en KF. Om Avanza dyker lär man bli av med sin KF och det värde som finns där. Stor nackdel för KF.

ISK

Investerings Spar Konto(ISK) använder jag till att investera i svenska aktier med relativt hög utdelning. Utdelningen och reavinsterna är skattefria.

Man äger själv sina aktier. Stor fördel för ISK.

Fördel KF och ISK

Den stora föredelen med KF och ISK är att det är en skattefri miljö för utdelningar och reavinst. Man betalar en liten skatt varje år i proportion till värdet. Framöver kommer jag att spara mer i ISK och KF än vad som kommer att hamna i depåerna.

 

14 comments on “Fördelningspolicy för depå, ISK och KF

  1. Om jag förstår det rätt har du alltså utländska innehav i KF och inrikes i ISK? Skulle vara förvånad om det inte kommer en lösning för att hantera utländsk källskatt även i ISK…

    Och är det verkligen så att en KF går under med företaget?

    / Johan

    • Det stämmer, utländska innehave i KF och svenska i ISK. Har även några utländska innehav i depåerna som säkerhet för lån.
      Ändringar i reglerna för ISK kräver troligtvis lagändringar och efter valet borde det bli till det sämre.

      Saxat ur pdf som jag hittade på Avanzas sida:

      ”Avanza Pension är ägare till depån och innehar därmed alla rättigheter gentemot tredje part. Försäkringstagaren har en fordran på Avanza Pension som motsvarar försäkringsvärdet.”

      Innebär att om Avanza går i konkurs har konkursboet en skuld till dig. I praktiken får du inte ut något.

      • Hoppsan, ser att min första kommentar tydligen kom med ändå. Oklart, telefonen spårade ur när jag tryckte skicka. Ursäktar dubbelpost.

        Blir min försäkring verkligen en ”helt vanlig” fordran på konkursboet? Det verkar som att man ska finnas med i någon typ av skuldtäckningsregister, men det är säkert som du säger att man går lottlös vid en konkurs.

        Känns generellt lite obehagligt. Jag har dock alla mina innehav i en ISK men har funderat kring vad som kan hända om jag flyttar utomland.

      • Dyker Avanza blir det nog inte så mycket kvar. Vem vet hur deras register sköts? Jag räknar med att det mesta eller i värsta fall allt är förlorat. Därav skälet till att inte ha alla ägg i samma korg.

      • Hej!

        Vill bara klargöra att som försäkringsbolag så har vi alla våra kunders tillgångar registrerade i ett så kallat skuldtäckningsregister. Detta är vi skyldiga att ha och vi är även skyldiga att se till så att tillgångarna i detta register motsvarar det samlade försäkringskapitalet. Det är också värt att nämna att finansinspektionen genomför löpande kontroller för att säkerställa så att de uppsatta reglerna uppfylls.

        Skulle vi mot förmodan gå i konkurs så har man som försäkringstagare förmånsrätt och då rätt att få ut sina pengar innan alla oprioriterade borgenärer.

        Läs gärna mer på länken nedan och tveka inte att slå en signal in till oss om ni har några frågor:

        https://www.avanza.se/kundservice/sakerhet-villkor/sakerhet.html

        /Dan, Avanza

  2. Rick, är det inte ganska enkelt att flytta värdepapper från ISK till KF?

    Brachyura, om jag förstår det rätt har du alltså utrikes innehav i KF och inrikes i ISK? Det skulle förvåna mig om det inte kommer en lösning för att hantera utländsk källskatt även i ISK.

    Och är det verkligen så att en KF går under med företaget? Den borde väl ses som någon typ av prioriterad fordran av den som äger den?

    • Enkelt,ja men det kostar trots allt ett säljcourtage,ett köpcourtage och sen skatten som det blir för in och uttag ur din KF och ISK.

      • Försöker göra så få transaktioner som möjligt. Bästa är att köpa 3-4 gånger och sen ligga lågt i 10-15 år innan något säljs. Var och en får räkna på vad som är bäst för dem själva. 95 % av tiden som investerare kan man lägga på annat.

  3. Man kan även blanda utländsla och svenska utdelningsaktier i ISK och få tillbaka all källskatt om man har en balanserad blandning. Det gäller bara att ha koll på hur fördelningen är och hur mycket kapitalöverskott man har. Schablonintäkten räknas tex som kapitalöverskott. Bor man dock själv och har bostadslån blir det svårt då man oftast har ett kapitalunderskott pga ränteavdragen.

Kommentera

