Exit Dibs

Nets Holding A/S offentliggjorde den 29 oktober 2014 ett uppköpserbjudande till aktieägarna i DIBS. Budet är förankrat bland storägarna och jag valde att sälja i går. Vinsten blev OK, efter två och ett halvt års ägande och tre utdelningar blev nettot ca 76 % plus.

Om jag hade fått bestämma så skulle jag gärna fortsätta vara aktieägare i Dibs. Ett bolag som delar ut bra med pengar, är ledande inom sitt område samt har rejäla tillväxtmöjligheter är inte fy skam att äga.

Senaste åren drabbades Dibs av växtvärk. Min förväntning på bolaget var ökad försäljning med nästan bibehållen kostnadsmassa, vilket hade gjort under för lönsamheten. Tyvärr får man inte vara med på denna förmodade resa. Synd men man får tacka sig och leta nya investeringar. Det finns alltid köpvärda bolag men just nu känns det som om de är lite färre än vanligt.

Min strategi går ofta ut på att köpa stabila tillväxtbolag som ger utdelning. Kan man köpa dem i en svacka är det extra bra.

Kommentera

