Krasch i oljepriset ger möjligheter

Den senaste tiden har oljepriset fallit brant. Från runt $100 för ett fat olja till runt $69 för WTI och 72 för Brent. ”Raset” har gått förvånande snabbt även om det var värre runt 2008 då priset var uppe och vände på drygt $140 för att sen ganska snabbt halka ner till strax under $40.

För en graf över oljepriset kan ni besöka Cornucopias blogginlägg om hans tankar kring attraktiva oljebolag. Det var denna artikeln som fick mig att skriva dessa rader. När man offentligt publicerar sina tankar får man skärpa upp sig för vem vet, någon kommer väl att säga att jag hade fel för fem år sedan. Jag kommer naturligtvis att ha fel nu med, men huvudsaken är att man kan spåra tankegången. När det gäller investeringar gäller det att lära av sina misstag och ha lite mer rätt än fel då klarar man sig bra.

Jag började köpa in mig i den kanadensiska olje och gassektorn runt 2009 då oljepriset återhämtade sig från den låga nivån. Ett antal av bolagen var då truster vilket gjorde att de var undervärderade på grund av den juridiska strukturen. Dubbelt prisvärda med andra ord.

Idag är vi snart tillbaka på samma nivåer både i oljepris och börskurser. I vissa fall har börskurserna kraschat helt. Ett exempel är ett av mina innehav, Seadrill. Köpte in mig på mellan 220 och 250. Bolaget har växt på bra för att bli en av de största uthyrarna av borrfartyg och riggar. Idag kan man köpa motsvarande aktie för 96 NOK.

Jag fångade den legendariska kniven runt 136 NOK och kommer nog fånga den i några etapper. Framöver blir det kanske en separat artikel om bolaget och några av de oljebolag jag bevakar alternativt äger framöver.

Min gissning är att priset går ner till 35-40 och vänder där. En del av bolagen som är hårt belånade och främst sysslar med utvinning via olika fracking metoder kommer att gå under och utbudssidan kommer att minska. Gissningsvis kommer vi att få se minskad prospektering och igångsättande av nya källor och fält.

Helt klart är det intressant att rikta delar av portföljens kassaflöde framöver mot utökade investeringar i energisektorn.

Kommentera

