IPS går mot slutförvaring

Året närmar sig sitt slut. Det värsta julstöket är över och snart har året lagts till handlingarna. Ett nytt år stundar med nya ingångsvärden. Vi får se hur det blir med regeringen. Får vi ett extra val eller inte?

Politik är viktigt, den påverkar enskilda människors vardag och ekonomi. Efter årsskiftet kommer avdragsrätten för pensionssparande att minska från 12 000 kr per år till 1800 kr. Ett i mitt tycke dåligt beslut. Man kan vara cynisk och tycka att det spelar ändå ingen roll ”för staten tar ändå allting”. I mitt fall är det en chansning. Jag tror att man får ut en liten pension. Kanske täcker den lite mat och hyra för en ättestuga.

Jag har sparat allt från en hundralapp till max beloppet per månad i över tio år. Det har blivit en trevlig summa genom åren. Mitt intresse för förvalta aktier har väl inte direkt försvårat en långsiktig förvaltning. I dagsläget ger IPS portföljen utdelning så att jag teoretiskt skulle kunna leva en månad om året på den om man lever snålt.

Kommentera

