Det svänger i oljesektorn

Priset på ett fat olja har återhämtat sig och ligger i skrivande stund en bit norr om 50. Sedan förra sommaren är det ändå ungefär en halvering. Oljebolagsaktierna och bolag inom oljeservice sektorn har fallit som en sten.

Två bolag jag bevakar är Seadrill och COS(Canadian Oil Sands). I båda dessa bolag har jag bottenfiskat. Främst då i Seadrill då jag försöker får ner mitt genomsnittliga anskaffningsvärde, GAV. En ”normal” kurs för Seadrill ligger norr om 200 kr. Jag gör en kvalificerad gissning att priset på olja går upp igen innan bolaget går i konkurs. Liknande resonemang har jag kring COS. Normalpriset, baserat på ett ”normalt” oljepris runt $70-80 per fat bör ligga på runt en tjuga.

Värdet på ett bolag är subjektivt, det finns många olika sätt att värdera ett bolag. Om värdet per aktie är högre än börskursen är det en kandidat för köp. I fallet med COS är storleken på reserverna, investeringskostnader, kalkylränta viktiga parametrar förutom den viktigaste parametern, oljepriset.

En konkurs för både Seadrill och COS skulle bli en tankeställare men ingen katastrof då portföljen är diversifierad.

Cornucopia? har skrivit några artiklar de senaste dagarna om COS, vara denna tycker jag är mest intressant.

 

Kommentera

