Exit Axis

Idag kom beskedet att japanska Canon lägger ett bud på lundensiska bolaget Axis. Canon erbjuder 340 kr per aktie minus lämnad utdelning för 2014 vilket blir 334 kr netto per aktie.

I det korta är det ett väldigt bra bud som jag passade på att utnyttja redan idag genom att sälja mina Axis. Jag hade faktiskt kunnat tänka mig att behålla aktierna i detta fina bolag. Axis har växt organiskt nästan helt på egenhand från ett studentrum i mitten av 80 talet till att bli en gigant på nätverkskameror och ett värde på 23,6 miljarder kr. De närmsta 10 – 15 åren skulle bolaget nog kunna bli några gånger större, vilket var den vision jag köpte in mig i.

Axis kamera. Källa Wikipedia.

 

Nåväl pengar i handen eller? Nej jag gjorde direkt en ny investering som har legat på lut ett tag. Ett innehav jag haft tidigare som nu gör comeback i portföljen. I och med försäljningen kommer jag att bli en extra god skattebetalare. Det är bara att dra ner på den redan låga konsumtionen och betala in extra slantar till skattekontot.

Aktier är en kul och stimulerande hobby som stundtals sliter på privatekonomin.

One comment on “Exit Axis

Kommentera

