Money Makers

Idag, eller rättare sagt ikväll, skall jag inte blogga om bonusar. Bara nämna att jag inte kommer att göra det.

Nationalekonomi är ett trevligt ämne, lagom abstrakt för att vara helt oanvändbart i det dagliga livet. Undantaget är de som har det som yrke. Har man likt mig läst några kurser och studerat senare på egen hand, kan man som amatör ändå göra grundläggande antaganden. Det har man nytta av.

Jag antar rätt eller fel att inflationen i Usa, kan komma att bli mycket hög. Skälet är enklet. FED, Federal Reserve, den privataägda centralbanken, har börjat trycka extrema mängder dollar som de tänker dränka Usa och omvärlden i. Federal Reserve har inga reserver att tala om. Deras stora tillgång är att de kan reglera mängden pengar i samhället genom att köpa skulder av amerikanska staten och ge ut nytryckta dollar som betalning. Dessa dollar använder staten för att betala sina räkningar. Jag skall villigt erkänna att jag inte greppar så mycket om detaljerna men resultatet är glasklart. Det leder till, inflation som slår mot oss vanliga medborgare. Våra sparade slantar blir mindre värda.

I oroliga tider köper folk bl.a GULD. Mängden guld är nästan konstant. Det är dock bökigt att köpa och förvara. Ett köp bör ses som en investering på mycket lång sikt.

I dagarna berättade FED att de täkner köpa bostadsobligationer för 1250 miljarder dollar. Vilken fantastisk summa! Framför allt eftersom pengarna inte finns! De skall även spetsa erbjdandet genom att köpa amerikanska statsobligationer för 300 miljarder dollar. SVD’s Fredrik Braconier skriver om det omedelbara fallet för dollarn som resultat av Feds planer.

Dollarn står nu i under 8 kr, vilket man kan läsa här. Det bör minska intäkterna för de företag i Sverige som exporterar och får betalt i dollar.

En hög med dollar, tryckta av FED

En hög med dollar, tryckta av FED

Lämna en kommentar