Att prata aktier

Det händer ibland att man pratar aktier med folk. Aktiesparare är en minoritet i detta land. Ett särintresse likt militären.

Jag försöker hitta andra att prata ”aktier med”. Det är svårt. De flesta är intresserad av att tjäna snabba pengar och bryr sig inte så mycket mer. Pengarna skall användas till inköp av semesterresor, elektronik eller annat skräp. Det är i högsta grad mänskligt och reflekterar den tidsanda vi lever i. Man skall ha allt nu genast och har man inte pengar får det bli på kredit.

Ibland börjar jag en konversation med att jag har ”hållit på med aktier ett tag”. Utifrån svaret, är det att gå vidare med konversationen eller på ett artigt sätt runda av. Det jag är ute efter är lite gemenskap och informationsutbyte. Tyvärr har ”konversationen” mer och mer på funnits på ”nätet”. Bloggkollegor som delar med sig av sin erfarenhet och förhoppningar inför framtiden får stå modell för ”det goda samtalet”. Olika webcasts med intressanta personer är också en informationskälla.

En sak man skall ha i åtanke är det kritiska granskandet av vad som skrivs eller sägs. I stort sett alla talar i egen sak. Så även denna bloggare.

3 kommentarer på “Att prata aktier

  1. Mycket bra skrivet! Håller helt med!
    Att spara, oavsett form borde kunna bli ett normalt samtalsämne som t.ex. gårdagens hockey match.
    Som du säger så är det online som främst gäller även om det nu existerar Aktiespararna alternativ unga aktiespararna.

  2. Jag tycker jag har tur, har 3 personer på mitt jobb som faktiskt aktivt håller sig uppdaterade och gör aktieaffärer. Vi är dock i försvinnande liten majoritet. Jobbar på ett lager med över 300 personer. Men ändå upplyftande att det även i lagerbranchen finns folk som är intresserad av sin ekonomi och börsen!

    • Man skall inte lyssna allt för mycket på sin omgivning men det är trevligt att kunna prata aktier med folk man känner. Det är ofta en brist på vettigt folk.

Lämna en kommentar